KAI CERAMICS SRL
Descriere
Producator de gresie si faianta.
Prezentare
KAI Group livreaza 25% din productie pe piata autohtona
   Compania Kai Romania, subsidiara locala a producatorului bulgar de  placi ceramice Kai Ceramics, detinut de fondul de investitii Advent  International, estimeaza ca 20% din importurile de gresie si faianta de  pe piata autohtona provin din Bulgaria. Kai Group a decis in prima parte  a acestui an sa investeasca 6 milioane de euro pentru a majora  productia cu 10%, dupa ce vanzarile catre tara noastra au ajuns la 25%  din total in primul semestru. Kai detine doua unitati de fabricatie in  Bulgaria, situate la circa 140 km distanta de Bucuresti, cu o capacitate  de 18 milioane metri patrati, care va ajunge la 20 de milioane mp in  primavara anului 2011. Placile ceramice din gama medie vor avea o  pondere tot mai mare in vanzarile companiei. Cele mai importante livrari  ale companiei sunt realizate in zona de sud a tarii. 
-  Contextul economic dificil, precum si lipsa accesului la finantare au  fost factorii care au dus la scaderea numarului de constructii noi. Dupa  estimarile noastre, realizate pe baza vanzarilor de pana acum,  necesitatea renovarii fondului construit, precum si nevoia de a finaliza  la nivel de finisaj proiectele noi, demarate in anii trecuti, au fost  vizibile pe tot parcursul lui 2010. Programe de tipul "Prima Casa" i-au  determinat pe dezvoltatori sa nu mai vanda «la rosu», ci sa finalizeze  locuintele promovate, inclusiv la nivel de finisaje interioare. Valoarea  pietei locale de placi ceramice s-a diminuat in 2010 cu niveluri  cuprinse intre 5% si 10%, o scadere relativ mica daca ne raportam la  comprimarea sectorului constructiilor din acest an. La nivel local s-a  remarcat, in acelasi timp, o majorare de peste 20% a volumului  importurilor in primele sase luni ale acestui an, aspect favorabil  activitatii noastre. In momentul de fata, circa 20% din totalul  importurilor de gresie si faianta din Romania provin din Bulgaria.  Volumele comercializate de Kai Ceramics pe piata autohtona au egalat  cantitatile celor provenite din tari precum Spania sau Italia. Pentru  2011 inca nu putem face previziuni referitoare la evolutia pietei de  profil, dar intentionam sa ne atingem obiectivele stabilite in momentul  intrarii pe piata locala. Ne dorim sa detinem o cota de piata de 25%  pana in 2012 si asteptam revenirea cererii, dupa imbunatatirea  climatului economic si restabilirea increderii consumatorilor. 
 - Descrieti modul in care recesiunea a afectat activitatea pe care o desfasurati. 
-  Criza economica a afecat puternic intreaga activitate din sectorul  constructiilor, lipsa de finantare blocand demararea de proiecte noi.  Dezvoltatorii au fost nevoiti sa se concentreze pe finalizarea  proiectelor existente, fapt care a dus la o crestere a comenzilor de  materiale destinate lucrarilor de finisare, cum ar fi placile ceramice.  De asemenea, blocajul din piata imobiliara a determinat proprietarii de  apartamente sa investeasca mai mult in renovarea imobilelor, in vederea  obtinerii unui pret acceptabil. 
 - Ce produse aflate in portofoliu inregistreaza cele mai multe cereri? 
-  Dezvoltarea rapida a unui portofoliu de produse complex, adaptate  specificului pietei locale din Romania, ne-a permis sa oferim  alternative la placile ceramice provenite din Spania si Italia, a caror  pondere a scazut puternic in structura pietei autohtone. Livram  materiale similare celor importate din alte tari europene, la pret de  producator local. Placile ceramice din gama medie vor avea o pondere tot  mai semnificativa in vanzarile companiei. Produsele de tipul gresiei  portelanate au inregistrat cresteri substantiale in ceea ce priveste  cota de piata, beneficiind, in acest caz, de avantajul de a fi singura  companie din strainatate care poate livra acest produs in conditii de  pret si transport identice unui producator local. 
 - Care este zona in care realizati cele mai mari vanzari? 
-  Bazandu-ne pe datele inregistrate pana in acest moment, putem aprecia  ca ponderea vanzarilor este detinuta de livrarile din zona de sud a  tarii. Ca urmare a distantei mici fata de fabricile noastre din  Bulgaria, regiunea Munteniei este preferata in vederea distributiei.  Astfel, pot fi livrate serii ample de modele, nefiind constransi de  prezenta unui stoc de marfa limitat. Clientii pot opta pentru o gama  diversa de placi ceramice, pe care le vor primi in cel mai scurt  interval de timp posibil. Si Transilvania este, de asemenea, o regiune  in care realizam vanzari importante, inca de la intrarea noastra pe  piata locala. 
 - Ce prevede strategia de investitii adoptata la nivelul companiei? 
-  Kai Ceramics si-a adaptat portofoliul de produse in ceea ce priveste  dimensiunea placilor fabricate si finisajele aplicate acestora, conform  tendintelor identificate in cadrul celor mai recente targuri de profil  din Spania si Italia, printr-o investitie de 6 milioane de euro. Aceasta  se adauga unui total de 40 milioane de euro - suma alocata in ultimii  10 ani de Kai Group, in vederea rentabilizarii productiei. Acest efort  investitional a avut ca rezultat atingerea unui capacitati de productie  de 18 milioane de metri patrati. In ultimul an, am investit un milion de  euro in lansarea unei marci de produse proprii, cu un nivel mediu si de  lux, denumita Progres Ceramica. Vanzarile din aceasta categorie de  produse au crescut ca urmare a acestei investitii. Totodata, in mixul de  afaceri al companiei, vanzarile de produse de nivel mediu-lux au o  pondere de peste 20%. La nivelul pietei locale, placile cu proprietati  superioare au o pondere cuprinsa intre 10% si 15% din total. In prezent,  consideram ca nu mai este necesar sa realizam investitii noi pe acest  segment, ci din contra, trebuie sa amortizam investitiile mari pe care  le-am efectuat deja. 
 - Care a fost cifra de afaceri in primele 9 luni? 
-  La inceputul anului ne-am propus o crestere anuala a vanzarilor de 50%  comparativ cu anul precedent, pana la 12 milioane de euro. In baza  cifrelor centralizate pana in prezent credem ca ne vom depasi estimarile  initiale si vom realiza o majorare de 70% pana la sfarsitul acestui an.  Aceasta evolutie este sustinuta si de buna colaborare cu retelele de  magazin de tip «do it yourself». De la accesarea pie-tei locale, in  primavara anului 2009 si pana in prezent, compania a incheiat contracte  cu cei mai reprezentativi distribuitori nationali si regionali, precum  si cu magazinele Praktiker, Bricostore sau Baumax, urmand ca, in  viitorul apropiat, sa acopere intreaga piata de profil. Pentru 2011 inca  nu putem face previziuni, dar intentionam sa ne dezvoltam in  continuare. 
 - Care sunt provocarile specifice domeniului propriu de activitate? 
-  Insecuritatea pietei, precum si blocarea creditarii franeaza relansarea  pietei de constructii, implicit a segmentului de placi ceramice. In  prezent, companiile se confrunta cu un grad ridicat de  impredictibilitate, cauzat de instabilitatea legislativa, economica si  financiara. Kai Ceramics a reusit sa se dezvolte chiar si in aceste  conditii vitrege, ca urmare a identificarii unei brese favorabile,  oferind produse la preturi accesibile unei game largi de beneficiari.  Insa, deblocarea creditarii ar duce la o relansare a activitatii in  domeniu, majorand bugetele alocate investitiilor si renovarilor. 
(articol aparut in Agenda Constructiilor, editia noiembrie/decembrie 2010 )



