
ANAP este implicata activ intr-un proces de "screening" detaliat al tuturor comportamentelor de pe piata romaneasca din perspectiva rolului sau preventiv. "ANAP verifica cu celeritate corectitudinea documentatiilor de atribuire si le valideaza inainte de publicarea acestora in cadrul SEAP, contribuind, astfel, la profesionalizarea practicienilor in achizitii - un aspect ce va fi continuat si imbunatatit prin noua legislatie. De asemenea, termenele de verificare au fost injumatatite pentru a fluidiza procesele de achizitii", a mai spus Bogdan Puscas.
Circa 3.000 de autoritati contractate inscrise in SEAP sunt active
Potrivit datelor ANAP, numarul autoritatilor contractante inregistrate in SEAP a crescut constant, dar numai 3.000 dintre acestea sunt active. Prin urmare, conform noii legislatii a achizitiilor publice, pana in luna decembrie 2016 toate procedurile de achizitii peste pragurile oficiale vor fi realizate online, iar pana la 31 decembrie 2018, absolut toate procedurile se vor derula online.
In functia de monitorizare anuala, ANAP a identificat patru tipuri de nereguli la nivelul anunturilor de atribuire:
· contracte atribuite cu mai putin de 10% din valoarea estimata;
· contracte atribuite la valori mai mici de 85% din valoarea estimata (2015 a fost un "an-vedeta" in acest sens);
· contracte atribuite in aria 95% - 100% din valoarea estimata cu un singur ofertant;
· contracte care au depasire de termen la publicarea anuntului de atribuire.
Romania este o tara atipica, intrucat cresterea numarului de competitori nu rezulta neaparat in scaderea costurilor contractelor. In Romania se observa tendinta ofertarii voite sub valoarea estimata, indiferent de numarul ofertantilor. Un motiv este acela ca ofertantii se asteapta ca prin implementarea contractului sa-si optimizeze indicatorii economici.
In ansamblu, ANAP doreste de la noul cadru legislativ ca autoritatile contractante sa cheltuie banii publici precum ar cheltui propriile fonduri, ca majoritatea procedurilor initiate sa se finalizeze cu un contract, dar si ca modalitatea de cheltuire a banilor publici sa fie cat mai transparenta pe tot parcursul implementarii unui contract.
ANAP urmareste, prin transpunerea noului pachet legislativ, regandirea si flexibilizarea intregului proces al achizitiilor publice. Mai mult, in lunile aprilie si mai 2016 vor fi publicate noi instructiuni care vor aduce exemple de bune si proaste practici si vor reprezenta ghiduri pentru cei care lucreaza in domeniu.
***
FPSC a organizat, la data de 12 aprilie 2016, conferinta cu tema "Mecanisme pentru o piata in dezvoltare", printre subiectele dezbatute aflandu-se modificarile impuse de noua legislatie a achizitiilor publice, gradul de implicare a antreprenorilor si firmelor de executie in noul context legislativ, aspecte practice referitoare la piata locala a investitiilor si bugete, precum si modalitatile de eficientizare a resurselor publice in noua lege a achizitiilor publice.