Duminică, 14 Decembrie 2025
RO EN

Cum se poate reduce costul fiscal in perioada pandemiei - aplicarea noilor facilitati

Efectele negative ale declararii pandemiei la nivel global si ale instaurarii starii de urgenta au inceput sa fie deja puternic resimtite la nivelul companiilor romanesti. In astfel de vremuri, timpul de reactie este esential, iar una dintre parghiile cele mai la indemana este facilitatea fiscala. In continuare vom trece in revista principalele masuri fiscale adoptate pana acum de Guvern in materia impozitului pe profit, cu impact pentru companii.
Masuri fiscale recente adoptate de Guvern in contextul COVID-19
Societatile care aplicau pana acum sistemul de plati anticipate pot trece in 2020 la sistemul real de calcul al impozitului pe profit
Aceasta masura vine in sprijinul companiilor ce inregistreaza o scadere drastica a profiturilor in acest an si nu dispun de sursele financiare necesare pentru a sustine platile trimestriale in contul impozitului pe profit, la nivelul rezultatelor obtinute in anul 2019. Practic, aceste companii vor plati impozit pe profit in functie de rezultatele reale din fiecare trimestru al anului 2020 sau nu vor plati deloc daca inregistreaza pierdere in cadrul unui trimestru.
Amanarea platii impozitelor vs. stimularea la plata
Initial, s-a acordat o amanare de facto a platii impozitului pe profitul anului 2019 (datorat in martie 2020). Pentru ca facilitatea s-a acordat nediscriminatoriu si fara conditii, ulterior s-a revenit cu o masura de bonificatie (5% pentru companii mari, 10% pentru cele mai mici) pentru cei care platesc la timp impozitele aferente trimestrului I din 2020, termenul legal de plata fiind 27 aprilie. In prezent, OUG 33/2020, prin care au fost introduse aceste facilitati, se afla in dezbatere in Camera Deputatilor, cu propunerea de crestere a bonificatiei la 10% pentru toti contribuabilii. In cazul in care se aproba, majorarea s-ar putea aplica pentru trimestrele II si III ale acestui an.
Atentie insa, aplicarea acestei bonificatii poate duce la dificultati in reconcilierea fisei fiscale, daca exista impozite neplatite din perioade anterioare pentru cei care au amanat platile altor impozite, in contextul masurilor instituite ca urmare a pandemiei.
Alte aspecte fiscale ce pot deveni relevante in contextul COVID-19
Trecerea in conservare a activelor in perioada de neutilizare
Pentru contribuabilii care, ca urmare a sistarii activitatilor, nu folosesc temporar o parte din mijloacele fixe amortizabile, exista posibilitatea trecerii acestora in regim de conservare, cu sistarea amortizarii fiscale, dar pastrarea valorii fiscale a activelor. Aceasta recomandare vine in contextul in care exista riscul unor discutii ulterioare, in cadrul controalelor fiscale privind deductibilitatea amortizarii unor active pentru perioade in care acestea nu sunt folosite in activitatea economica.
Trebuie mentionat si ca aplicarea acestui regim depinde de politica contabila adoptata. Prin urmare, companiile trebuie, in primul rand, sa isi revizuiasca politicile contabile in contextul dat.
Deductibilitatea integrala a pierderilor din creantele neincasate
Desi nu sunt de dorit blocaje financiare pe lant, exista situatii in care clientii nu isi vor putea onora angajamentele contractuale, caz in care contribuabilii (furnizorii) pot decide sa treaca direct pe pierdere creantele asupra acestor debitori.
Deducerea integrala a pierderilor cu scoaterea din evidenta a acestor creante este posibila din punct de vedere fiscal in situatia in care debitorul (clientul) inregistreaza dificultati financiare majore ce ii afecteaza intreg patrimoniul, inclusiv in cazul unei epidemii. Legislatia fiscala nu indica, insa, modul in care contribuabilul poate face dovada ca debitorul sau se afla in imposibilitatea de a-si plati facturile din cauza pandemiei de COVID-19, astfel incat sa poata deduce integral pierderile respective. In acest context, certificatul de situatii de urgenta poate deveni un astfel de document justificativ.
Masuri privind impozitul specific pentru companiile ce activeaza in domeniul HoReCa
Pentru domeniul HoReCa, s-a abrogat obligatia de a plati impozitul specific pentru perioada intreruperii activitatii.
Utilizarea facilitatilor fiscale deja existente
Nu trebuie uitate nici facilitatile fiscale acordate pentru sponsorizari, precum si deducerile suplimentare sau scutirile de impozite pentru activitati de investitii, aplicabile pentru societatile care intentioneaza sa isi reconverteasca activitatea de productie (de exemplu spre productia de echipamente medicale sau de protectie).
Asadar, in contextul actual, companiile trebuie sa exploateze la maxim masurile de sprijin adoptate de Guvern si, in acelasi timp, sa-si indeplineasca cu buna credinta obligatiile, daca sunt in masura sa o faca, pentru ca orice venit suplimentar la bugetul statului poate reprezenta un impuls pentru repornirea economiei.
 
Material de opinie de Maria Pascu (foto), Senior Manager Taxe Directe, si Anca Preda, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte Romania

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA