Duminică, 14 Decembrie 2025
RO EN

EY: Transpunerea in Romania a Directivei 5 privind combaterea spalarii banilor

Autoritatile din Romania fac demersuri pentru transpunerea totala a Directivei (UE) 2018/843 de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, cunoscuta sub denumirea de Directiva 5 AML. Proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului (OUG), aflat in plin proces legislativ, va aduce o serie de modificari si completari textului actual al Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului (Legea AML).
Acest proiect de act normativ urmareste, printre altele, sa asigure un regim de reglementare si supraveghere adecvat pentru furnizorii implicati in servicii de schimb intre monedele virtuale (criptomonede) si monedele fiduciare si furnizorii de portofele digitale. Acest tip de furnizori, care vor intra in scopul Legii nr. 129/2019 in calitate de entitati raportoare, vor avea obligatia de a aplica, printre altele, masuri de cunoastere a clientelei, inclusiv a beneficiarului real, de screening, precum si de monitorizare si raportare a tranzactiilor suspecte. In acelasi timp, vor fi supusi unui proces de autorizare si/sau inregistrare, care va fi coordonat de catre Ministerul Finantelor Publice. Proiectul de OUG completeaza, astfel, Codul Fiscal care a introdus in anul 2019 reglementari privind regimul fiscal al veniturilor obtinute din tranzactiile cu moneda virtuala.
Proiectul de act normativ include, de asemenea, in lista entitatilor raportoare, persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, din galerii de arta si case de licitatii sau desfasurat in zone economice libere, precum si agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 EUR sau mai mult. Totodata, sunt aduse clarificari cu privire la tipurile de entitati ce intra in sfera de aplicare a Legii AML, cum ar fi, profesiunile legale liberale, entitatile din sfera institutiilor financiare sau furnizorii de servicii pentru fiducii ori pentru societati.
De asemenea, proiectul de OUG include aspecte privind emiterea de catre Agentia Nationala de Integritate (ANI) a listelor cu functii publice importante la nivel national, care se incadreaza in categoria Persoanelor Expuse Public (PEP). ANI va intocmi listele si in baza informatiilor transmise de catre entitatile in sarcina carora rezida obligatia de a aplica masuri de cunoastere a clientelei (inclusiv de screening) si de catre organizatiile internationale acreditate pe teritoriul Romaniei. Listele vor fi publicate pe pagina de internet a ANI, intr-o maniera transparenta si sub forma structurata.
Legiuitorul propune si organizarea si operationalizarea registrului central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN, la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), stabilind categoriile de informatii ce pot fi accesibile prin intermediul acestuia, precum si modalitatea si conditiile de accesare. Institutiile de plata si emitentii de moneda electronica vor avea obligatia de a transmite lista titularilor care au deschise conturi pe teritoriul Romaniei.
In ceea ce priveste emitentii de moneda electronica si prestatorii de servicii de plata autorizati in alte state membre ale UE care desfasoara activitati in Romania, proiectul de OUG aduce completari regimului de reglementare si supraveghere, in sensul impunerii stabilirii unui punct unic de contact, responsabil cu asigurarea aplicarii legislatiei AML si verificarii implementarii procedurilor si sistemelor necesare de catre agentii si distribuitorii contractati care presteaza servicii pe teritoriul tarii.
Pentru a veni in sprijinul entitatilor cu obligatii conform Legii AML, proiectul aduce o serie de clarificari asupra modalitatilor de identificare a beneficiarului real, in special, pentru entitatile corporative straine, persoanele juridice fara scop lucrativ (incluzand asociatiile si fundatiile) si alte persoane juridice si entitati care administreaza si distribuie fonduri. Accesul conditionat la registrul beneficiarilor reali in functie de demonstrarea unui interes legitim este eliminat, entitatile raportoare urmand a avea drept de acces la numele si prenumele, luna si anul nasterii, nationalitatea si tara de resedinta a beneficiarului real, precum si la informatiile privind modalitatea in care se concretizeaza aceasta calitate.
De asemenea, proiectul include referinte si cu privire la tranzactiile cu sume in numerar si transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, care trebuie raportate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor in cazul in care ating pragul minim de 10.000 EUR in echivalent. In ambele cazuri, raportarea va lua in considerare si pragul valoric care este atins in cazul operatiunilor care au legatura intre ele, operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat pragul minim, care au elemente comune, precum partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate.
Avand in vedere numeroasele modificari si completari asteptate odata cu aprobarea acestui proiect de Ordonanta de Urgenta, perioada urmatoare ofera un bun prilej celor interesati de a-si evalua si stabili tipul de masuri care vor trebui adoptate la nivel intern. Astfel, vom fi mai pregatiti in asigurarea conformarii fata de noile reglementari si in evitarea aplicarii de catre autoritatile de supraveghere si control a unor masuri de sanctionare, probabil usturatoare, cu un posibil puternic impact financiar, legal si mai ales reputational.
 
Un material de Laura Lica-Banu, Director, Forensic & Integrity Services, EY Romania

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA