Duminică, 14 Decembrie 2025
RO EN

FPPG solicita corelarea impozitarii cu profitabilitatea proiectelor de exploatare

Sistemul actual de impozitare a sectorului upstream al gazelor naturale actioneaza contrar obiectivului securitatii energetice, avand ca efect descurajarea productiei locale si incurajarea importurilor. Aceasa situatie a dus la cresterea importurilor de gaze naturale din 2019, potrivit studiului "Starea sistemului de impozitare specific sectorului upstream al gazelor naturale din Romania", realizat de Federatia Patronala Petrol si Gaze (FPPG) si coordonat de Biris-Goran. Sectorul upstream include activitatile ce tin de explorare, dezvoltare, productie si abandonare (lucrarile pentru inchiderea exploatarii unui zacamant, incluzand lucrarile de refacere si reabilitare a mediului) in domeniul gazelor naturale.
Autorii studiului mai puncteaza faptul ca sistemul de impozitare este eminamente orientat pe realizarea unor venituri bugetare pe termen scurt si nu asigura un echilibru intre nevoile prezentului si cele ale viitorului, fiind nesustenabil pe termen lung.
"Romania are cea mai ridicata rata efectiva de impozitare specifica productiei de gaze naturale dintre cai mai importanti producatori de gaze din Europa, calculata ca procent din veniturile upstream obtinute din gaze naturale, atat in 2017 (19,4%), cat si in 2018 (25,3%), situandu-se la un nivel aproape triplu fata de media celorlalte state incluse in analiza (7% in anul 2017, respectiv 7,6% in 2018). Mai mult de atat, se observa ca, in lumina recentelor modificari legislative, rata de impozitare efectiva inregistrata in Romania in anul 2018 a ajuns sa se detaseze cu aproape 7% fata de a doua cea mai ridicata rata de impozitare efectiva (in Ungaria, rata de impozitare efectiva ajungand la 18,4% din venituri in 2018). Prin urmare, apreciem ca, cel putin in contextul european, sistemul de impozitare specific sectorului upstream al gazelor naturale din Romania conduce la o sarcina efectiva extrem de ridicata, aproape tripla fata de media celorlalte tari cuprinse in analiza", precizeaza autorii studiului.

Lipsa de stabilitate si predictibilitate in domeniu
O alta problema remarcata de FPPG se refera la lipsa de stabilitate si predictibilitate din sector, in ultimii 7 ani fiind identificate 18 acte normative cu impact asupra sectorului upstream al gazelor naturale, prin care s-au adus modificari importante, precum introducerea si permanentizarea impozitului pe venituri suplimentare urmare dereglementarii; introducerea unei cote crescute si limitarea deducerii investitiilor in ceea ce priveste impozitul pe venituri suplimentare; introducerea impozitului pe venituri suplimentare offshore si limitarea deductibilitatii investitiilor pentru impozitul pe profit; schimbarea pretului de referinta pentru calculul redeventelor, sau introducerea si eliminarea impozitului pe constructii.
In acest context, pentru imbunatatirea sistemului, FPPG solicita un grad mai ridicat de corelare a impozitarii cu profitabilitatea proiectelor de exploatare. "Chiar daca sistemul de impozitare in domeniul upstream al gazelor naturale nu trebuie sa fie bazat exclusiv pe profitabilitatea producatorului, un consum al unor resurse finite fiind inregistrat indiferent de rezultatul acestui consum, sistemul de impozitare trebuie sa fie rezultatul unui compromis intre nevoie constante si imediate ale statului si profitabilitatea efectiva a proiectelor. Acest compromis ar putea fi obtinut prin implementarea unui sistem alcatuit din redeventa (venituri bugetare relativ constante, pe intreaga durata a productiei) alaturi de un impozit legat de profitabilitate (cu admiterea pierderilor initiale, inclusiv cele din faza de explorare), ce genereaza venituri pe termen mai lung. Concret, impozitele pe veniturile suplimentare ar trebui sa admita pierderile din fazele initiale, deducerea integrala a investitiilor efectuate, in asa fel incat impozitele suplimentare sa fie datorate incepand cu recuperarea totala a investitiei de catre producator", mai precizeaza autorii studiului.
De asemenea, FPPG mai considera necesara reducerea sarcinii fiscale efective, la un nivel mai apropiat de media tarilor europene, in vederea incurajarii investitiilor specifice, precum si corelarea impozitarii cu gradul de dificultate si risc al exploatarii.
Pentru a consulta studiul integral, click aici!

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA