Sâmbătă, 13 Decembrie 2025
RO EN

GUVERNUL a modificat legea parteneriatului public-privat

Noi reglementari privind parteneriatul public-privat au fost adoptate de Guvern, printr-o ordonanta de urgenta, menita sa creasca implicarea mediului de afaceri in proiecte de infrastructura publica, concomitent cu protejarea intereselor parteneriatului public privat si asigurarea finantarii. Pe langa o serie de clarificari cu privire la sfera de aplicare si diferentierea contractelor de parteneriat public privat fata de alte tipuri de contracte, precum cele de achizitii publice, actul normativ aduce urmatoarele modificari:
In scopul protejarii interesului public:
Se reglementeaza etapele/competentele de aprobare in evaluarea proiectului, din punct de vedere al clasificarii acestuia in sectorul administratiei publice (on budget). In cazul in care, anterior momentului semnarii contractului, din analiza acestuia reiese ca proiectul ar urma sa fie clasificat on-budget, proiectele administratiei publice centrale vor putea fi implementate doar dupa aprobarea de catre Guvern, prin Memorandum. In cazul proiectelor de interes local, acestea se aproba de catre Comisia de autorizare a contractelor de parteneriat public-privat la nivel local. Aceasta comisie se va infiinta ulterior prin Hotarare de Guvern;
Se introduce conceptul Value for Money, conform bunelor practici de la nivel international, si care reflecta diferentierea in estimarea costurilor pe intreaga durata a proiectului, ajustata cu valoarea riscurilor, in scenariile realizarii prin metoda traditionala (achizitie publica) si prin parteneriat public-privat. Astfel, prin promovarea de proiecte de infrastructura in regim de parteneriat public-privat, nu facem referire neaparat la necesitatea de a clasifica un proiect off budget sau de a promova vreun anumit mecanism contabil, ci la transferul de riscuri si costul mai scazut, pe termen lung, pentru statul roman in comparatie cu achizitia publica traditionala.
Se creeaza posibilitatea pentru partenerul public de a contribui la finantarea realizarii investitiilor cu resurse financiare publice pentru a reduce ulterior impactul financiar al obligatiilor de plata pe parcursul perioadei de operare a proiectului. Contributia optima a autoritatii publice, daca se impune, va rezulta din modelarile financiare aferente Value for Money (incluzand analizele de senzitivitate). Pentru o abordare prudentiala referitoare la sustenabilitatea proiectelor din punct de vedere a impactului bugetar si evaluarea capacitatii partenerului public-privat de a gestiona riscurile aferente implementarii proiectului.
Se stabilesc mecanismele de evaluare a proiectelor pentru evitarea situatiilor de abatere de la tintele de deficit si datorie publica asumate de Romania prin Strategia fiscal-bugetara. La nivelul Studiului de fundamentare se va efectua o evaluare externa a capacitatii partenerului public de a gestiona riscuri la nivelul contractului de PPP.
Masuri pentru includerea in regim PPP exclusiv a proiectelor bine pregatite, care prezinta eficienta economica si o prioritate la nivel central/local:
Costul net actualizat al realizarii proiectului prin metoda traditionala (achizitie publica) urmeaza a fi utilizat ca punct de referinta („affordability threshold”) in comparatie cu costul net actualizat al realizarii proiectului in regim de parteneriat public privat;
Se prevede elaborarea unui Program strategic asumat la nivelul Guvernului si care va prevedea categorii de proiecte care pot fi dezvoltate in regim de PPP.
Asigurarea continuitatii proiectului prin reglementarea situatiilor de inlocuire a partenerului privat:
Reglementarea unor mecanisme care sa permita inlocuirea partenerului privat in caz de neperformanta, fara reluarea procedurilor de atribuire a contractului, evitandu-se posibile situatii de reclasificare a unor proiecte off budget in proiecte on budget; Protejarea activelor publice ale companiei de proiect. Ordonanta de urgenta adoptata modifica si completeaza Legii nr.233/2016 privind parteneriatul public-privat.

Din aceeasi categorie

08 Dec 11:23 | Wolf Theiss: Noul cadru juridic aplicabil tranzactiilor imobiliare rezidentiale
03 Dec 12:37 | VENEVO: Creditarea greoaie impinge IMM-urile catre solutii alternative de finantare
27 Noi 11:39 | Statul este perceput ca principalul inhibitor al initiativei private in Romania
26 Noi 11:23 | Firmele cer eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri: afecteaza investitiile
25 Noi 10:04 | INSOLVENTA are scopul de a gasi solutii de plata, prin reorganizare sau prin lichidare
21 Noi 13:34 | Business Reloaded 2008-2024: Stagnarea, cea mai mare problema pentru companii
20 Noi 16:38 | Termene.ro: Mediul de afaceri si-a triplat rulajul in perioada 2008-2024
17 Noi 15:49 | MAZARS: 70% din datele vitale ale unui business se afla in procesul de payroll
17 Noi 14:16 | Drepturi si obligatii noi generate de sistarea contractelor de antrepriza de lucrari
17 Noi 10:00 | Acordul comercial dintre SUA si China: armistitiu tactic, nu schimbare strategica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA