Miercuri, 17 Septembrie 2025
RO EN

PeliPartners: O noua modificare a legislatiei pentru energia regenerabila

Legislatia pentru autorizarea construirii proiectelor de energie regenerabila a suferit o noua modificare, menita sa creeze conditii de autorizare comune pentru proiectele construite in intravilan si extravilan. Cu toate acestea, noile prevederi pot crea un cadru legislativ contradictoriu si nu ofera dezvoltatorilor si investitorilor claritatea legislativa atat de necesara in acest domeniu prioritar, potrivit unei analize a casei de avocatura PeliPartners.
Legea nr. 166/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, precum si pentru completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii a intrat in vigoare pe 10 iunie 2023.
„Aceasta este ultima dintr-o serie de modificari relativ recente aduse cadrului legislativ care reglementeaza autorizarea construirii proiectelor de energie regenerabila, modificari implementate prin Legea nr. 254/2022 pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 si Legea nr. 21/2023 pentru modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Desi intentia Legii nr. 166/2023 este laudabila, modalitatea specifica de reglementare nu ofera suficienta claritate si poate genera interpretari si implementari diferite ale prevederilor sale”, a explicat Madalina Fildan, Senior Associate PeliPartners.
Noua reglementare isi propune crearea unui cadru legislativ si administrativ coerent si fara bariere de reglementare pentru a facilita realizarea obiectivului obligatoriu al Uniunii Europene ca pana in anul 2030 ponderea energiei din resurse regenerabile sa fie de cel putin 32%.
Expunerea de motive a noii legi fundamenteaza necesitatea exceptarii de la obligatia elaborarii unui PUZ pentru proiecte de energie regenerabila situate in extravilan, facilitate deja in vigoare in temeiul Legii nr. 21/2023. Totusi, textul Legii nr. 166/2023 are in vedere extinderea acestei facilitati si la proiectele de energie regenerabila situate in intravilan.
Astfel, Legea nr. 166/2023 aduce o completare articolului 111 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Conform acestei completari, se pot emite autorizatii de construire fara elaborarea, avizarea si aprobarea, in prealabil, a unei documentatii de urbanism pentru proiecte de energie regenerabila situate in intravilanul si extravilanul localitatilor.
Analiza PeliPartners arata ca, acelasi articol prevedea deja ca se pot emite autorizatii de construire fara elaborarea, avizarea si aprobarea, in prealabil, a unei documentatii de urbanism pentru acele obiective de investitii prevazute la art. 92 alin. (2) j) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, adica pentru capacitati de productie a energiei solare, energiei eoliene, energiei din biomasa, biolichide si biogaz, unitati de stocare a electricitatii, statii de transformare sau alte sisteme similare amplasate pe terenurile agricole clasa III, IV si V situate in extravilan, in suprafata de maximum 50 ha.
„In consecinta, la acest moment, reglementarea cuprinsa in Legea nr. 50/1991 este contradictorie cu privire la exceptarea de la obligatia de a elabora o documentatie de urbanism pentru proiecte de energie regenerabila situate in extravilan: litera g) a art. art. 111 din Legea nr. 50/1991 limiteaza aceasta facilitate la proiecte amplasate pe terenuri agricole extravilane de clasa III, IV si V in suprafata de 50 ha, pe cand lit. i) a aceluiasi articol pare sa extinda facilitatea la proiectele de energie regenerabila situate pe orice terenuri din extravilanul localitatilor”, a explicat Madalina Fildan.
In intentia de a oferi o reglementare coerenta, Legea nr. 166/2023 aduce modificari si dispozitiilor Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, reglementand si in cadrul acestei legi ca lipsa unei documentatii de urbanism nu impiedica emiterea autorizatiei de construire pentru proiecte de energie regenerabila situate in extravilan sau intravilan.
Analiza PeliPartners arata ca reglementarea este incompleta, avand in vedere ca Legea nr. 166/2023 lasa nemodificate alte prevederi specifice ale Legii nr. 350/2001 conform carora este obligatorie elaborarea unui plan urbanistic zonal pentru proiecte amplasate in zone tehnologice. In lipsa unei definitii clare a zonelor tehnologice, s-ar putea argumenta ca acestea includ si capacitati de producere a energiei electrice, facand astfel obligatorie elaborarea si aprobarea de planuri urbanistice zonale pentru astfel de proiecte.

Din aceeasi categorie

12 Sep 12:10 | AHK: investitiile in tehnologia hidrogenului sunt direct influentate de legislatie
04 Sep 11:06 | Consiliul Concurentei recomanda operationalizarea Comisiilor pentru Acord Unic
03 Sep 16:26 | Mediul de afaceri cere eliminarea IMCA: "Taxa franeaza investitiile si economia"
02 Sep 10:45 | AOAR: Impozitul minim pe cifra de afaceri descurajeaza investitiile in economie
29 Aug 10:49 | BCG: Europa devine lider global in increderea M&A, depasind America de Nord
27 Aug 07:05 | TZA: "Colaborarea este esentiala pentru anticiparea si gestionarea riscurilor"
22 Aug 14:33 | LIPSA de capacitate administrativa si barierele birocratice au blocat fonduri UE
22 Aug 13:34 | PACR: Noile reguli fiscale risca sa afecteze grav mediul de afaceri
22 Aug 12:16 | PWC: Reguli mai restrictive inlocuiesc Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri
18 Aug 11:38 | FICSIMM: IMM, in pericol de blocaj financiar daca se abroga "esalonarea simplificata"
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA