Miercuri, 17 Septembrie 2025
RO EN

ARACO solicita sprijin pentru iesirea din recesiunea tehnica a constructiilor

Pornind de la radiografia actuala a contextului economico-social care evidentiaza o serie de riscuri si vulnerabilitati pentru sectorul de constructii din Romania, ARACO, membra a UGIR si FIEC, solicita decidentilor politici - si in mod special Guvernului Romaniei, Parlamentului si Presedintiei – sa adopte o serie de masuri cu caracter de urgenta, care sa contribuie la relansarea dinamica a acestui sector de activitate de importanta strategica, dupa cum se arata intr-un comunicat al asociatiei, dat publicitatii la 3 decembrie a.c. si semnat de presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu.
Masurile solicitate sunt, in principiu, urmatoarele:
A. Promovarea si asumarea, incepand cu 2019, a finantarilor publice necesare pentru infrastructurile de transport, rutier si cale ferata, de energie, de mediu, invatamant si de servicii medicale!
B. Aprobarea prin proiectul de buget pentru 2019 a sumelor necesare finantarii proiectelor de interes national, regional si local.
C. Promovarea prin legislatia secundara/tertiara a unor mecanisme clare de revizuire dinamica a preturilor la contractele in executie, precum si la contractele de lucrari viitoare.
D. Efectuarea cu celeritate a tuturor receptiilor finale/partiale in conditiile legale in vigoare, cu eliberarea corespunzatoare a garantiilor constituite.
E. Semnarea, asumarea si implementarea a Pactului pentru infrastructura in Romania, propus partidelor politice de Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei, cu sustinerea ARACO si ARIC.
F. Implementarea si monitorizarea dinamica a implementarii Master Planului General pentru Transport.
G. Asigurarea ca entitatile publice sau companiile detinute de stat nu beneficiaza de avantaje ilegitime pentru proiectele de lucrari pe care le promoveaza si gestioneaza!
H. Convenirea si promovarea unor politici publice in materie de salarizare in constructii astfel incat, printr-o fiscalizare inteligent adaptata, sa poata fi asigurate niveluri de salarizare nete in manopera directa si indirecta competitive, care sa permita stabilizarea fortei de munca, precum si atragerea de resurse umane suplimentare.
I. Finalizarea in 2019 a cadrului legal pentru certificarea operatorilor din constructii in baza Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, actualizate.
J. Clarificarea urgenta a mecanismelor legate de aplicarea split TVA.
K. Relansarea negocierilor pentru convenirea si promovarea Codului Urbanismului si Constructiilor.
L. Infiintarea unei structuri guvernamentale distincte cu atributii metodologice si de reglementare directe in ceea ce priveste activitatile specifice sectorului de constructii.
Conducerea ARACO precizeaza si ca aceste masuri trebuie implementate de urgenta, tinand cont de:
1. Declinul major al investitiilor publice (nationale, locale si comunitare) din ultimii doi ani.
2. Riscul potential al declansarii unei noi crize financiare internationale.
3. Riscul potential al conditionarii disponibilitatii resurselor financiare comunitare de respectarea statului de drept.
4. Dificultatile semnificative suportate de constructori din cauza absentei unui mecanism de revizuire dinamica a preturilor in contracte.
5. Extinderea periculoasa a sub-bugetarii contractelor de executie de lucrari publice.
6. Problemele pe care constructorii le intampina din partea entitatilor achizitoare in planul efectuarii receptiilor pe lucrari.
7. Modificarile frecvente in materie de legislatie primara si secundara pe achizitii publice.
8. Implementarea cu intarzieri inacceptabile a Master Planului General pentru Transport.
9. Mentinerea pozitiilor abuzive ale entitatilor achizitoare cu capital public in materie de conditii contractuale, caiete de sarcini, etc.
10. Amplificarea efectelor negative ale crizei de personal calificat/necalificat pentru activitatile specifice sectorului de constructii.
11. Concurenta neloiala promovata de Primaria Municipiului Bucuresti prin companiile municipale sau de catre alte autoritati cu capital public.
12. Absenta progresului in planul promovarii unor proceduri clare de certificare a capabilitatilor operatorilor din sectorul de constructii, precum si in elaborarea Codului Urbanismului si Constructiilor.
In consecinta, dupa cum se mai subliniaza in comunicat, ARACO solicita Guvernului, Parlamentului si Presedintiei ca, in parteneriat cu organizatiile patronale si profesionale relevante din Romania, sa isi asume si sa promoveze masurile invocate anterior pentru a reusi din 2019 ca sectorul de constructii sa iasa din recesiune tehnica, sa isi impuna rolul de sector de importanta nationala strategica si sa putem astfel sa asiguram o dezvoltare necesara, sustenabila si coerenta a tuturor infrastructurilor necesare acestei tari.

Din aceeasi categorie

12 Sep 14:25 | RCBB Gruppe, la 7 ani: 100 de santiere finalizate si noi proiecte de infrastructura
12 Sep 07:57 | DELGAZ GRID: Investitii de 1,28 miliarde lei in retele inteligente, in 2025
11 Sep 07:48 | RETTER: Portofoliu de 120 milioane euro si crestere de 30% in primul semestru 2025
10 Sep 11:15 | C&W Echinox: Piata hoteliera locala continua sa performeze peste asteptari in S1
10 Sep 07:23 | PPC Renewables Romania: Peste 2 GW in capacitati instalate, pana la finalul lui 2026
10 Sep 07:06 | ELECTROMONTAJ: Afaceri anuale de 150 milioane euro si extindere in 4 tari
10 Sep 07:00 | S IMMO adopta o strategie noua de crestere si optimizare a portofoliului de investitii
09 Sep 13:40 | Ionut Grigoras s-a alaturat echipei Activ Property ca Partener-Industrial Department
09 Sep 09:06 | Andrei Diaconescu, ONE: Romania si industria de constructii au nevoie de diaspora
09 Sep 09:35 | ADR Centru: Investitii de 500 milioane euro in infrastructura educationala, in 18 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA