Miercuri, 17 Septembrie 2025
RO EN

ARAD: Infrastructura de transport si sanitara reprezinta prioritati in dezvoltare

Judetul Arad cunoaste o dezvoltare exponentiala, in aceasta perioada activitatea administratiei judetene orientandu-se catre doua directii prioritare, fara a neglija, insa, celelalte domenii: infrastructura de transport si sistemul sanitar. Potrivit datelor transmise de reprezentantii Consiliului Judetean (CJ) Arad, din cei peste 1.100 km de drum s-au modernizat sau reabilitat peste 700 km, atat drumuri finalizate, cat si proiecte aflate in lucru. In domeniul sanitar, actuala administratie a realizat trei proiecte noi: doua corpuri spitalicesti, care functioneaza ca sectii - TBC si Oncologie -, precum si un spital de psihiatrie, la Capalnas. 
Ca obiective strategice, CJ Arad are in executie Centura de Est a municipiului, iar in faza de documentatie se afla drumul expres Arad-Oradea si un al doilea inel de centura, in nordul municipiului. In celalalt domeniu prioritar, al sanatatii, se lucreaza la proiectul tehnic pentru constructia unui complex pediatric, investitie in valoare de 115 milioane de euro. De asemenea, CJ Arad a modernizat si dotat cu aparatura, etapizat, mai multe sectii spitalicesti. 

 
- Care sunt cele mai importante proiecte de investitii, strategice, pe care le aveti in pregatire si constructie, in judetul Arad?
- Ca obiective strategice, avem in executie Centura de Est a municipiului, un drum de 11 km, care include un pod peste Mures si un pasaj peste calea ferata. Prin acest proiect se va realiza un inel complet de centura in jurul municipiului Arad. Am demarat recent documentatia pentru a incepe un al doilea inel de centura, care va face legatura intre DN7 (Vladimirescu) si DN 79 (Zimandcuz), iar de acolo, cu drumul expres Arad-Oradea. Cel mai important proiect pe infrastructura rutiera este, insa, tocmai Dx Arad-Oradea, unde urmeaza sa scoatem la licitatie proiectarea si executia si speram sa nu intampinam dificultati legate de contestatii si sa demaram lucrarile in vara acestui an. De asemenea, avem in lucru doua tronsoane de drum realizate cu finantare prin Programul National de Investitii "Anghel Saligny", respectiv Lipova - Sistarova - limita judetului Timisoara, Masca - Maderat - Araneag si Dieci - Dezna, acesta din urma fiind finalizat. Urmeaza sa finalizam drumul Buteni - Tarnova - Pancota (realizat prin POR 2014-2020), precum si tronsonul de drum Socodor - Nadab (finantat prin programul Interreg 2014-2020).
In celalalt domeniu prioritar, al sanatatii, suntem la faza de PT cu construirea unui complex pediatric, proiect in valoare de 115 milioane de euro. Construim un nou sediu pentru Medicina Legala si avem documentatia pregatita pentru modernizarea sectiei de Cardiologie. In plus, anul acesta incep lucrarile pentru renovarea energetica moderata a cladirii Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Arad, a cladirii Bibliotecii Judetene A.D. Xenopol si a Complexului Muzeal Arad.

 
- Ce proiecte aveti in plan sa implementati in perioada urmatoare de finantare?
- Asteptam deschiderea liniilor de finantare pentru fiecare dintre domeniile in care putem accesa fonduri europene. De asemenea, asteptam consolidarea bugetului privind fondurile transfrontaliere (tot bani europeni) pentru a ne pune la masa negocierilor cu reprezentantii celor opt judete transfrontaliere (4 din Romania si 4 din Ungaria) si a vedea prioritatile fiecarei administratii. Nu doresc sa creez asteptari, de aceea pot spune doar ca proiectul strategic al CJ Arad este cel legat de infrastructura rutiera din nordul judetului, drumuri cu o lungime totala de 67,5 km. In proiectul "Reconstruim in Nordul Aradului", CJ Arad modernizeaza drumurile Misca - Apateu - Berechiu, Seleus - Sicula - Cermei - Berechiu - limita judet Bihor, respectiv Sepreus - Cermei - Beliu. Documentatia tehnica este in analiza la Agentia de Dezvoltare Regionala si se pregateste procedura de licitatie.
Prin Programul Operational de Sanatate am solicitat ministerului de resort includerea construirii unui nou Spital de Boli Infectioase Adulti in municipiul Arad si a unei sectii de Radioterapie la Spitalul de Oncologie.
 
Sectia Ingrijiri Paliative de la Ghioroc, avariata la cutremur, este, de asemenea, o preocupare pentru perioada urmatoare. Nu in ultimul rand, ne dorim sa modernizam blocul operator de la Spitalul Judetean, printr-un proiect transfrontalier Romania-Ungaria.
Consiliul Judetean beneficiaza, de asemenea, de fonduri prin PNRR, alocandu-se, in bugetul pe anul 2024, aproximativ 275 milioane de lei pentru pentru 6 proiecte mari: constructia de sectii de obstetrica si ginecologie, neonatologie, chirurgie pediatrica si pediatrie, la Arad - unitati noi (207,94 milioane de lei); renovarea energetica moderata a cladirii Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Arad (8 milioane de lei); renovarea energetica moderata a cladirii Bibliotecii Judetene A.D. Xenopol si a Complexului Muzeal Arad (11,76 milioane de lei); achizitia de microbuze electrice pentru elevii din judetul Arad (35,9 milioane de lei); dotarea cu mobilier, materiale didactice si echipamente digitale a unitatilor de invatamant preuniversitar si a unitatilor conexe din judetul Arad (10,23 milioane de lei); imbunatatirea calitatii serviciilor in Centrul de zi pentru persoane cu dizabilitati OPAL (545.000 de lei).

 
- Care sunt factorii care afecteaza demararea/ derularea lucrarilor de constructii?
- In continuare sustin ca ar trebui imbunatatita legislatia privind obtinerea acordurilor si avizelor, desfasurarea licitatiilor si procedura contestatiilor. Sunt cazuri in care unele investitii sunt blocate si exista riscul pierderii finantarii din cauza tergiversarii documentatiei sau a contestatiilor, care uneori ajung in instanta.

- Care sunt cele mai des intalnite probleme pe santiere?
- Sunt variate probleme, mai mari sau mai mici, care pot aparea in timpul unei lucrari, mai ales in functie de complexitatea acesteia. Monitorizam cu atentie fiecare investitie, iar daca identificam lucrari neconforme, acestea nu intra in plata si sunt remediate de catre constructor. De asemenea, desi nu ne confruntam direct cu acest fapt, dar suportam oarecum consecintele, o problema o reprezinta forta de munca. De multe ori, o firma castiga mai multe licitatii, dar nu are resursa umana necesara pentru a putea lucra, concomitent, la toate obiectivele la care a participat la licitatie si pe care le-a castigat. Astfel, desi se afla in termen, unele lucrari sunt partial abandonate pentru a prioritiza altele.

Din aceeasi categorie

12 Sep 14:25 | RCBB Gruppe, la 7 ani: 100 de santiere finalizate si noi proiecte de infrastructura
12 Sep 07:57 | DELGAZ GRID: Investitii de 1,28 miliarde lei in retele inteligente, in 2025
11 Sep 07:48 | RETTER: Portofoliu de 120 milioane euro si crestere de 30% in primul semestru 2025
10 Sep 11:15 | C&W Echinox: Piata hoteliera locala continua sa performeze peste asteptari in S1
10 Sep 07:23 | PPC Renewables Romania: Peste 2 GW in capacitati instalate, pana la finalul lui 2026
10 Sep 07:06 | ELECTROMONTAJ: Afaceri anuale de 150 milioane euro si extindere in 4 tari
10 Sep 07:00 | S IMMO adopta o strategie noua de crestere si optimizare a portofoliului de investitii
09 Sep 13:40 | Ionut Grigoras s-a alaturat echipei Activ Property ca Partener-Industrial Department
09 Sep 09:06 | Andrei Diaconescu, ONE: Romania si industria de constructii au nevoie de diaspora
09 Sep 09:35 | ADR Centru: Investitii de 500 milioane euro in infrastructura educationala, in 18 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA