
- La ce proiecte de infrastructura de transport lucrati in aceasta perioada si ce tipuri de servicii asigurati?
- Eco Geodrum este implicata in numeroase proiecte majore de infrastructura rutiera, cum ar fi autostrada Brasov - Fagaras, pentru care elaboram studiul geotehnic si documentatii la faza SF, PAC, PTEx, drumul de legatura dintre centura Brasovului si DN1/ Autostrada Ploiesti - Brasov - Fagaras, dar si drumul de mare viteza Drobeta-Turnu Severin - Domasnea, cazuri in care intocmim studiile de prefezabilitate si fezabilitate, precum si varianta de ocolire Buftea si Drumul Orbital - legatura A7 - Buzau (tronsoanele 2, 3 si 4) pentru care realizam studiul geotehnic. Pe langa acestea, efectuam si investigatii geofizice pentru autostrazile Craiova - Targu Jiu, Targu Neamt - Iasi - Ungheni, Focsani - Bacau, Cumpana si varianta ocolitoare a statiunii Techirghiol.
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni si in perspectiva (2026-2030)?
- Prima parte a anului 2025 este considerata "extraordinara", cu multe proiecte si volume apropiate de cele din 2024, unde cifra de afaceri semestriala se putea apropia de 7 milioane de lei. Perspectivele pentru semestrul al II-lea al anului in curs includ mentinerea unei cresteri sustinute, pe fondul extinderii portofoliului si al investitiilor in echipamente si personal. Pe termen mediu (2026-2030), preconizam continuarea cresterii prin participare in proiecte finantate din PNRR/ fonduri UE, modernizarea echipei si a tehnologiei (BIM, drone, echipamente geofizice) si consolidarea pozitiei pe piata ingineriei infrastructurii.
Din punct de vedere financiar, in 2024, firma a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 14 milioane de lei, cu un profit net de 1,59 milioane de lei. Aceasta reprezinta o crestere impresionanta de aproximativ 115,8% fata de precedentele 12 luni, cand vanzarile cumulau 6,48 milioane de lei. Pentru anul 2025 ne-am propus o crestere a cifrei de afaceri intre 25% si 100%, care va duce vanzarile in intervalul 17,5 milioane de lei - 28 milioane de lei. Pentru primele sase luni din acest an, desi nu exista date definitive, putem estima o cifra de afaceri cuprinsa intre 7 si 9 milioane de lei, pornind de la ritmul record al anului 2024.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2025 si cum credeti ca se va dezvolta infrastructura Romaniei pe termen scurt si mediu, avand in vedere reducerea cotei finantarilor europene (la 40% pentru proiectele din perioada 2021-2027), dar si disponibilitatile bugetare limitate?
- Investitiile in infrastructura de transport in 2025 vor continua intr-un ritm sustinut, dar nu fara provocari. Romania beneficiaza inca de o fereastra de oportunitate unica, in care mai multe surse de finantare (PNRR, programe operationale 2021-2027, buget national) pot acoperi necesarul pentru proiecte majore - in special autostrazi, cai ferate si centuri ocolitoare. Cu toate acestea, reducerea cotei de cofinantare europeana la 40% si presiunea asupra bugetului national ridica semne de intrebare privind sustenabilitatea pe termen mediu. Pe termen scurt (2025-2026) estimam un volum inca mare de proiecte tehnice si de executie, deoarece multe investitii sunt deja lansate in faza de studiu sau autorizare, iar autoritatile incearca sa evite pierderea fondurilor alocate. Pe termen mediu (2027-2030), ritmul de dezvoltare va depinde tot mai mult de capacitatea bugetara a statului si de cointeresarea unor forme de finantare alternative. Pentru acoperirea golurilor de finantare, consideram ca Romania trebuie sa diversifice mixul de finantari (combinarea fondurilor UE cu alocari bugetare, credite BEI, garantii de stat sau mecanisme de tip blended finance), sa intensifice accesarea fondurilor pentru infrastructura verde (energie, transport durabil, clima) prin instrumente europene tematice, precum CEF - Connecting Europe Facility, dar si sa digitalizeze si sa eficientizeze proiectele. Astfel, folosirea BIM, automatizarea proceselor si centralizarea bazelor de date (avize, documentatii) ar putea reduce timpii si costurile proiectelor cu 15-25%.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent, in domeniul in care activati?
- In prezent, in activitatea noastra intampinam mai multe provocari, care provin atat din mediul extern (legislatie, finantare, colaborare interinstitutionala), cat si din nevoile interne de adaptare la noile cerinte tehnologice si de ritm de executie. Este vorba despre birocratia excesiva si avizele intarziate, planificarea defectuoasa si lipsa de predictibilitate, deficitul de forta de munca calificata, presiunea pe preturi si inflatia, nevoia de adaptare tehnologica rapida, lipsa unei corelari eficiente intre institutii.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pentru anii care urmeaza?
- Planificam investitii in echipamente de top (investigatii geoelectrice pana la 200 de metri), foraje geotehnice, statii de sortare, echipamente geofizice, echipamente pentru investigatii de mediu si resurse. Obiectivele pe termen scurt si mediu vizeaza extinderea echipei, noi achizitii tehnologice si mentinerea certificarilor ISO, in vreme ce pe termen lung ne propunem consolidarea pozitiei competitive pe piata, expansiunea in parteneriate strategice si adoptarea tehnologiilor "verzi".
Prin investitii, inovatie si expertiza, Eco Geodrum devine nu doar un prestator de servicii ingineresti, ci un constructor activ al infrastructurii moderne a Romaniei.