Miercuri, 17 Septembrie 2025
RO EN

CC: Durata de maxim 5 ani la contracte de lucrari de modernizare /reparatii drumuri

Consiliul Concurentei recomanda ca durata contractelor pentru executarea lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi sa fie limitata la maxim cinci ani si doar in cazuri exceptionale sa poata fi prelungita, ceea ce ar permite si altor jucatori sa intre pe aceasta piata.
Autoritatea de concurenta face aceasta recomandare in urma finalizarii unei analize sectoriale pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania.
Astfel, in cadrul analizei, Consiliul Concurentei a identificat contracte a caror durata este foarte mare: 10 ani (municipiul Targu Jiu), 12 ani (municipiul Zalau), 20 ani (municipiul Piatra-Neamt), 30 ani (municipiul Constanta) sau chiar cu perioada nespecificata (municipiul Iasi).
Totodata, autoritatea de concurenta a constatat ca la nivelul Unitatilor Administrativ Teritoriale (UAT) nu exista o uniformitate in aplicarea cadrului legal in privinta modalitatii de atribuire a lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi.
In ceea ce priveste lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor si strazilor de pe raza municipiilor resedinta de judet, se observa faptul ca o mare parte dintre acestea sunt executate de operatori interni, respectiv 14 (cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate in subordinea consiliilor locale, respectiv 8.
Comparativ, pentru lucrarile de modernizare/reabilitare a drumurilor si strazilor, care sunt executate, in cea mai mare parte de catre operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realializeaza de cele mai multe ori prin proceduri de achizitie publica.
Si la nivelul Uniunii Europene, modul de atribuire a contractelor pentru lucrarile de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi difera in functie de legislatia specifica din fiecare stat. De exemplu, in tari precum Suedia sau Belgia, atribuirea contractelor de lucrari se face prin licitatii publice, in timp ce Germania, Austria si Norvegia permit si varianta ca lucrarile sa fie executate de catre operatori interni ai municipalitatilor.
In acelasi timp, analiza a mai relevat faptul ca o mare parte a operatorilor care executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi detin capacitati proprii de productie a materialelor necesare realizarii lucrarilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).
Desi operatorii specializati se pot deplasa oriunde in tara, pentru a executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi, analiza a aratat ca acestia prefera contracte in localitatile- regiunile de resedinta unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje, unde cunosc particularitatile legate de forta de munca.
Din analiza datelor, rezulta faptul ca valoarea totala a contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcandu-se regiunea Nord-Vest cu o valoarea totala a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentand 24,18% din valoarea totala a contractelor adjudecate la nivel national. Laa polul opus se afla Regiunea Sud, cu o valoarea totala a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).
Municipiile cu cea mai mare valoare a contractelor de lucrari de reparatii si intretinere strazi la nivelul municipiilor resedinta de judet, la adjudecare, sunt: Targu Mures (168,9 milioane lei), Arad (132,2 milioane lei), Cluj-Napoca (131,7 milioane lei), urmate de Craiova (110,2 milioane lei), Satu Mare (110,1 milioane lei) si Bucuresti (107,5 milioane lei).
In ceea ce priveste lucrarile de modernizare/reabilitare strazi si drumuri municipale, cele mai mari valori ale contractelor, la adjudecare,s-au inregistrat in municipiul Galati (178,4 milioane lei), urmat de municipiile Sibiu (103,5 milioane lei) si Oradea (85,4 milioane lei).
Varianta preliminara a raportului privind piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania poate fi consultata pe pagina web a institutiei timp de 30 de zile.

Din aceeasi categorie

11 Sep 15:44 | COMPETITIE intensa lucrari de 60 mil. euro constructie Axa rutiera Sud-Vest, Vaslui
09 Sep 14:08 | TIMIS: Licitatii de 38 mil. euro pentru infiintare traseu cicloturistic de 536 km
08 Sep 15:02 | PORR si STRABAG liciteaza lucrari de 27 mil. euro, reabilitare de drumuri in Giurgiu
08 Sep 07:16 | MTI: Investitii si digitalizare in infrastructura feroviara, pana in 2030
04 Sep 14:41 | TPF INGINERIE va superviza lucrari de executie la Autostrada A8, Sectiunea II, Lot 2A
03 Sep 18:08 | BAICONS si TQM liciteaza servicii de elaborare SF pentru electrificarea de cai ferate
03 Sep 13:54 | TPF INGINERIE va superviza lucrarile pentru A1 Sectiunea 3 (Cornetu-Tigveni)
02 Sep 07:00 | EFCA: Inginerii consultanti, preocupati de rezilienta Sistemului European de Transport
01 Sep 13:25 | LICITATIE de 1,23 miliarde euro lucrari de reabilitare CF Craiova-Caransebes, Lot 3
28 Aug 16:33 | PORR semneaza contract de 428 mil. euro de reabilitare CF Craiova-Caransebes, lot 5
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA