Marți, 11 Noiembrie 2025
RO EN

CNAIR: Antrepriza proprie de constructii, dupa modelul PMB

In cadrul unei sedinte a consiliului de administratie a Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), conducerea societatii aflate in subordinea Ministerului Transporturilor a decis sa infiinteze o antrepriza proprie de constructii, care sa aiba ca obiect de activitate executia lucrarilor de drumuri si autostrazi, urmand astfel modelul firmelor infiintate de Primaria Municipiului Bucuresti (PMB).
Intr-o scurta interventie, purtatorul de cuvant al CNAIR, Alin Serbanescu, a motivat ca decizia s-a luat ca urmare a „neseriozitatii unora din actualii constructori”. „Infiintarea unei companii de antrepriza este o masura luata in urma experientei noastre cu constructorii care isi bat joc de proiecte. Atunci, ca sa nu mai stam la mana lor, vom avea propriul nostru organism. Nu o sa ne ocupam noi sa facem de prima data autostrazi si poduri suspendate, dar, daca va fi nevoie la un moment dat, le vom face si pe acestea”, a subliniat Alin Serbanescu. Oficialul CNAIR a mai afirmat ca unul dintre primele proiecte abandonate de antreprenori si care vor fi definitivate de noua entitate a companiei de stat ce se ocupa de administrarea infrastructurii rutiere este reprezentata de soseaua de ocolire a municipiului Suceava (proiect ce a inceput in anul 2008 si care trebuia sa fie definitivat in 2012). Totodata, Alin Serbanescu a subliniat ca pentru antrepriza de constructii a CNAIR nu se va angaja personal suplimentar, urmand sa se transfere o parte din angajatii actuali.
Ideea existentei unei companii distincte a statului, care sa se ocupe de anumite lucrari de infrastructura rutiera, nu este noua, fiind sustinuta si de fostul director al CNADNR (actuala CNAIR), Catalin Homor. In plus, conform unei ordonante de urgenta (OUG nr. 55/2016), emise de Cabinetul Ciolos, CNADNR a fost impartita in doua entitati distincte: CNAIR si CNIR (Compania Nationala de Investitii Rutiere), aceasta din urma fiind in prezent nefunctionala, desi trebuia sa preia anumite proiecte de sosele de centura, drumuri expres si autostrazi. Intr-un comunicat dat publicitatii la 14 septembrie 2016, membrii Guvernului condus atunci de Dacian Ciolos anuntau ca „noua companie de investitii (CNAIR - n.r.) poate participa cu capital, in conditiile legii, la constituirea de societati comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, impreuna cu persoane fizice si/sau juridice, romane si/sau straine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera. De asemenea, poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea subunitati in tara si in strainatate, inclusiv in parteneriat cu Institutiile Financiare Internationale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructura de transport. In ceea ce priveste gestionarea proiectelor, CNAIR transfera, in etape, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructura de transport rutier catre CNIR. Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucuresti; realizarea ringului II din Centura Sud Bucuresti; realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti; realizarea autostrazii Targu Mures - Targu Neamt - Iasi - Ungheni; realizarea drumului expres Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani. Pana la desfasurarea efectiva a activitatii CNIR, pot fi asigurate servicii suport de catre CNAIR, pe baza de protocol de colaborare incheiat intre cele doua companii”. Astfel, potrivit ordonantei, CNAIR urma sa se rezume, ca obiect de activitate, doar la administrarea infrastructurii rutiere existente. „CNAIR va avea ca obiect principal de activitate intretinerea, repararea, administrarea si exploatarea autostrazilor, drumurilor, variantelor ocolitoare si altor elemente de infrastructura rutiera. Proiectele aflate in implementare, odata ce vor fi finalizate, vor fi transferate catre compania de investitii nou-infiintata, respectiv CNIR”, se mai arata in textul ordonantei.
Insa, pentru a-si putea produce pe deplin efectele, ordonanta trebuie avizata prin vot in Parlament. Astfel, la Camera Deputatilor (for decizional in acest sens), figureaza proiectul de lege PL-x nr. 26/2017, pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - SA si infiintarea Companiei Nationale de Investitii Rutiere SA, precum si modificarea si completarea unor acte normative. Aprobat in Senat, acest proiect legislativ a primit avize de la toate comisiile specializate ale Camerei Deputatilor (cel mai recent, la 14 septembrie 2017) si urmeaza, la un moment dat, sa fie supus votului in plen, iar daca votul va fi favorabil, ordonanta va deveni lege ordinara, dupa promulgarea sa la Presedintie. Informatii suplimentare, la www.cnadnr.ro

Din aceeasi categorie

30 Oct 14:28 | DEPUNERE documentatie de emitere Certificat de Urbanism pentru A13 Brasov-Bacau
30 Oct 14:33 | UMB semneaza contracte de executie pentru A8 Grinties-Pipirig si DEx Focsani-Braila
30 Oct 11:52 | Planseul Unirii: Betonare planseu peste Dambovita si extindere organizare de santier
30 Oct 08:07 | A13 Brasov-Bacau: Traseu optimizat, cu tunel la Lempes si noi noduri rutiere
24 Oct 15:48 | FIRME mari de constructii liciteaza intretinere drumuri de 55 mil. euro din Suceava
24 Oct 14:11 | PORR Construct depaseste 80% progres fizic pe Sectiunea 4 a Autostrazii Sibiu-Pitesti
23 Oct 10:23 | BRASOV: Lucrarile de apa si drumuri din Tara Fagarasului, corelate pentru eficienta
22 Oct 14:53 | CONSTRUCTII ERBASU construieste legatura rutiera Satu Mare - Frontiera cu Ungaria
20 Oct 12:58 | TECNIC a furnizat servicii de supervizare la lotul 2 (Mizil-Buzau), A7 Ploiesti-Buzau
17 Oct 17:36 | LICITATIE de 119 milioane euro pentru constructia Variantei de ocolire Vaslui
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA