Nereguli privind activitatea CNADNR
In ceea ce priveste Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), oficialii MTI sustin ca, in urma verificarii legalitatii utilizarii si rambursarii fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat diverse nereguli. "Astfel, la contractul de finantare dintre Banca Europeana de Investitii (BEI), Romania si CNADNR, pentru finantarea proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totala de 138,1 milioane de lei (36,6 milioane de euro), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite, suportate din cofinantare. Totodata, au fost efectuate plati in suma de 11,04 milioane de lei (2,5 milioane de euro), fara a fi respectate clauzele contractuale si, in consecinta, acestea au fost suportate de la bugetul de stat. La acordul de imprumut dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Romania, pentru finantarea proiectului de restructurare a transporturilor, suma de 225 milioane de lei (50 milioane de euro) din valoarea totala a proiectului (198,37 milioane de euro) a fost anulata din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor, fiind facute plati nelegale de 5,1 milioane de lei (1,1 milioane de euro) si plati nejustificate de 3 milioane lei (668.645 euro) pentru servicii de consultanta. In cazul acordului de imprumut cu Banca Europeana de Investitii nr. 22.417 pentru finantarea proiectului de construire a autostrazii Arad - Timisoara si a variantei de ocolire a municipiului Arad, au fost constatate plati nelegale in suma totala de 6,04 milioane de lei (1,3 milioane de euro), fara sa existe documente justificative care sa probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor si lucrarilor. S-au descoperit si acceptarea la plata a unor cantitati suplimentare de lucrari in valoare de 109,2 milioane de lei (24,2 milioane de euro), fara documentele justificative aferente, respectiv o diminuare a veniturilor bugetului de stat cu suma de 9,5 milioane de lei (2,1 milioane de euro), deoarece nu au fost aplicate si deduse penalitati pentru intarzieri in executia lucrarilor", informeaza comunicatul MTI. In plus, CNADNR SA a incredintat direct contracte de consultanta juridica in valoare de 57,3 milioane de lei (12,7 milioane de euro), in timp ce suma de 6,39 milioane de lei (1,4 milioane de euro) a fost platita pentru activitati legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investitii Autostrada Bucuresti - Constanta, in conditiile in care, la 31 decembrie 2011, exproprierile nu erau finalizate. Potrivit verificarii, contractul "Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietei" in valoare de 34,2 milioane de lei (7,6 milioane de euro) a fost atribuit la randul sau prin incalcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice. "In cazul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, s-au constatat urmatoarele: o plata nelegala de 1,74 milioane de lei (415.182 euro), un prejudiciu de 487.132 de lei din cauza lipsei elementelor prefabricate care intra in componenta valorica a unei lucrari aflate in curs de executie ("Pasarela pietonala si Port agrement zona Cazinou - Mamaia"), incalcarea unor prevederi contractuale privind constituirea unor garantii (valoarea garantiilor neconstituite la contractele de agent si de armator fiind in cuantum de 2,03 milioane de lei (452.905 euro), investitii asumate si nerealizate de 2,05 milioane de lei (0,5 milioane de euro) si neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor apartinand domeniului public, in cuantum de 2,5 milioane de lei (561.205 euro)", concluzioneaza reprezentantii MTI. Acestia au mai precizat ca, potrivit proiectului Raportului de Audit nr. 2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeana a solicitat corectii financiare pentru mai multe proiecte, respectiv: constructia autostrazii Orastie-Sibiu (corectie de 428,9 milioane de lei), la autostrada Nadlac - Arad (168,8 milioane de lei), in cazul reabilitarii DN 24 si DN 24B (39,9 milioane de lei), astfel incat totalul corectiilor solicitate se ridica la 636,69 milioane de lei (141,48 milioane de euro). Informatii suplimentare, la www.mt.ro