Sâmbătă, 22 Noiembrie 2025
RO EN

PPP reprezinta o forma optima de dezvoltare a proiectelor in contextul actual

Pe fondul insuficientei fondurilor pentru dezvoltare, in ultima perioada se discuta tot mai mult despre oportunitatea implementarii proiectelor de investitii in diverse sisteme de finantare, respectiv in parteneriat public-privat (PPP), prin concesiune (cum este cazul autostrazilor Comarnic - Brasov, Craiova-Pitesti sau Transilvania) sau din surse nerambursabile, dupa cum sunt deja realizate o serie de obiective din domeniile edilitar, al infrastructurii sau al structurilor de afaceri. Astfel, se evidentiaza ideea ca, in mediul economic actual, forma optima de dezvoltare a proiectelor cea prin intermediul PPP, mai ales in conditiile in care autoritatile locale si centrale nu dispun de fonduri suficiente pentru a implementa programele de dezvoltare propuse in regie proprie. In sprijinul acestei forme de finantare vin atat pozitiile exprimate de experti din domeniul bancar, al asigurarilor, legislativ si politic, cat si de antreprenorii in constructii.  Potrivit presedintelui Patronatului Societatilor din Constructii (PSC), Cristian Erbasu, implementarea unor mecanisme legislative suple si eficiente, care sa ajute atat marile proiecte, cat si pe cele de dimensiuni mai mici, a reprezentat o reala parghie pentru dezvoltarea pe mai multe paliere sociale si economice, in mod simultan. “Printre multiplele avantaje ale implementarii proiectelor prin acest mecanism se afla crearea unui flux investitional masiv - intr-o perioada in care foarte multe obiective sunt blocate pe fondul lipsei fondurilor publice -, ce va contribui la eliminarea arieratelor, generand insanatosirea mediului economic. Concomitent, se va consemna o crestere a calitatii proiectelor (prin interesul direct al executantilor pentru randamentul post-livrare), precum si al performantelor, prin aportul de competenta al mediului privat in administrarea acestora. Totodata, un astfel de sistem va contribui la diminuarea speculatiilor imobiliare, la redirectionarea bugetului de stat in investitii sociale prioritare, la o deschidere a autoritatilor locale spre realizarea unor masterplanuri (ce ar putea incuraja investitorii sa-si reorienteze resursele), precum si la un randament sporit al proiectelor, datorita conexiunii dintre ele”, a declarat presedintele PSC.
Conditii pentru aplicarea optima a solutiei de finantare prin PPP
Pentru ca acest mecanism sa functioneze in conditii optime, este necesara reglementarea pietei printr-o lege simplificata a achizitiilor publice, care sa duca la o reducere semnificativa a contestatiilor nejustificate, un aflux de fonduri si o diminuare a costurilor prin economiile de scala. Tot in acest sens, este necesar ca statul roman sa asigure implementarea corecta a PPP, sa utilizeze experienta din domeniu a altor tari si sa aplice - in paralel - mecanismul de certificare tehnico-profesionala a operatorilor din domeniul constructiilor. „Deoarece pentru cei mai multi antreprenori sursele de finantare sunt incerte si improbabile, iar bugetul de stat nu cuprinde elemente care sa elimine nesiguranta cu privire la sustinerea investitionala a proiectelor din domeniu, este prioritara precizarea disponibilitatii resurselor financiare pentru dezvoltarea acestora. Din perspectiva legislativa, se impune imbunatatirea urgenta a normelor referitoare la achizitiile publice, finalizarea caietelor de sarcini standardizate pe tipuri de lucrari, promovarea hotararii privind certificarea capabilitatii tehnice a operatorilor din sector, precum si stabilirea pozitiei autoritatilor centrale fata de proiectele ce pot fi promovate in parteneriat public-privat”, sustine si Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Informatii suplimentare, la www.psc.ro sau www.araco.org
 

Din aceeasi categorie

11 Noi 17:16 | PORR Romania incepe modernizarea DJ 104D Lot 3, lucrari de 59 milioane de lei
10 Noi 18:24 | BAWI Construction liciteaza lucrari de modernizare CF Predeal-Bucuresti-Constanta
10 Noi 18:49 | OFERTARE numeroasa pentru constructia Lotului 3 al Autostrazii A8 (Letcani-Iasi)
10 Noi 15:15 | FCC si GULERMAK, ofertanti pentru lucrari de reabilitare CF Craiova-Caransebes, Lot 3
07 Noi 18:34 | COMPETITIE intensa pentru lucrari reabilitare Pasaje Obor, Lujerului si Pod Baneasa
07 Noi 18:48 | PMB: Licitatie de 31 mil. euro pentru servicii proiectare modernizare infrastructura
07 Noi 10:45 | Lucrarile la tunelurile de pe A1 (Margina-Holdea) avanseaza pe 11 fronturi de lucru
03 Noi 10:08 | Proiectul Planseului Unirii trimite CDS intre finalistii competitiei openBIM Awards
31 Oct 13:15 | APROBARE studiu de fezabilitate SEARCH Corporation pentru DX Baia Mare-Satu Mare
31 Oct 13:43 | DANLIN XXL si GROMA Hold vor construi lotul 1, Targu Neamt - Targu Frumos al A8
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA