Vineri, 21 Noiembrie 2025
RO EN

Smartree: Modificari intrate in vigoare privind somajul tehnic acordat angajatilor

Noutati privind somajul tehnic aduse de Ordonanta de urgenta nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, in vigoare de la 04 octombrie 2021.
Va aducem la cunostinta principalele modificari continute de acest act normativ:
Incepand cu data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta si pana la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 nr. 16/2021.
De prevederile ordonantei beneficiaza salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii temporare a activitatii, total sau partial, in contextul cresterii incidentei raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si al masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei.
De acordarea indemnizatiei prevazute mai sus beneficiaza si salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.
Indemnizatia se calculeaza pentru numarul de zile in care activitatea a fost suspendata, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021.
Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului fiscal.
In cazul indemnizatiei de mai sus, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei CAS si CASS se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj. Declararea impozitului pe venit si a contributiilor sociale se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei 112. Pentru aceasta indemnizatie nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca.
Pentru calculul impozitului pe venit se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul Fiscal.
Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute anterior este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Daca un salariat este incadrat in munca cu mai multe contracte de munca si cel putin unul este activ, nu beneficiaza de indemnizatie de somaj tehnic.
Daca un salariat este incadrat in activitate prin mai multe contracte de munca si toate sunt suspendate atunci are dreptul al o singura indemnizatie de somaj tehnic pentru acel contract cel mai avantajos pentru salariat.
Pentru perioada la care se acorda indemnizatia de somaj tehnic se beneficiaza si de celelalte drepturi de natura salariala cum sunt vechimea in campul muncii, perioada de cotizare pentru asigurarile de sanatate, etc.
Pentru plata indemnizatiei, angajatorul va depune la ANOFM prin posta electronica o documentatie – cerere semnata, declaratie pe propria raspundere, lista persoanelor ce beneficiaza de indemnizatie.
Potrivit art. 3 alin. (1) din OUG nr. 111/2021, documentele se comunica in luna curenta pentru luna anterioara. Nu exista un termen fix, angajatorul interesat are la dispozitie pentru depunerea cererii intreaga luna urmatoare celei incheiate.
ANOFM are obligatia sa efectueze plata indemnizatiei in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.
Angajatorii au obligatia sa achite salariatilor indemnizatia in termen de 3 zile lucratoare de la incasarea acesteia.
Pentru situatia in care se acorda indemnizatie de somaj tehnic la salariatii incadrati in activitati la care se acorda facilitati fiscale conform Codului fiscal (constructii, creare programe calculator, cercetare-dezvoltare, etc.), pentru indemnizatiile incasate din bugetul fondului de somaj nu se acorda facilitati fiscal.
Perioada de somaj tehnic prevazuta anterior, pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.
Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada de somaj tehnic.
In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit celor de mai sus este corespunzator unei fractiuni de luna se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna. Pentru informatii suplimentare, click aici!

Din aceeasi categorie

11 Noi 11:31 | AMBITO estimeaza o cifra de afaceri de 10 milioane de euro pentru 2026
05 Noi 12:57 | EXEC-EDU: Relatia dintre angajat si lider are o importanta mare in anul dificil 2026
04 Noi 06:00 | MANPOWER marcheaza revenirea la crestere organica, in pofida provocarilor globale
03 Noi 06:00 | RANDSTAD: Stabilitate financiară și progres al strategiei „Partner for Talent” in T3 2025
23 Oct 15:41 | PIFM: Forta de munca straina devine o realitate permanenta a economiei nationale
22 Oct 12:19 | GENESIS Property: Biroul ramane un pilon de stabilitate pentru multi angajati
21 Oct 11:37 | AI si automatizarea vor duce la crearea a 170 milioane locuri de munca pana in 2030
20 Oct 10:06 | MAZARS: Romania se pregateste sa aplice Directiva UE privind transparenta salariala
17 Oct 12:12 | AFSRU: Viitorul muncii, sub semnul optimizarii: program flexibil si integrare AI
17 Oct 11:30 | D&B: Transparenta salariala devine obligatorie, conform noilor norme europene
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA