Joi, 14 August 2025
RO EN

ANALIZA: Piata adezivilor in capcana costurilor generate de legislatie si transport

Cresterile semnificative ale preturilor la materiale (substante chimice si intermediare), disponibilitatea limitata a acestora si sporirea accelerata a cererii globale au determinat impreuna ca materiile prime folosite in industria adezivilor sa se scumpeasca sensibil. Inca de la inceputul lui 2016, acest sector de activitate s-a confruntat cu o tendinta de majorare a costurilor aferente materialelor folosite, de exemplu pretul etilenei crescand cu 40% in ultimele 24 de luni, iar cel al propilenei cu 70%. Butadiena, al carei pret aproape s-a dublat si stirenul care a consemnat o majorare de 30% sunt considerate deja in categoria marfurilor cu o volatilitate extrem de ridicata, nivelurile valorice la care sunt tranzactionate in Europa fiind puternic dependente de aprovizionarea pe plan global, precum si de structura cererii. De asemenea, mai trebuie mentionat ca de peste un an costurile aditionale au sporit puternic, de exemplu in cazul acetatului de vinil monomeric (VAM), care reprezinta ingredientul de baza in structura adezivilor in dispersie apoasa, ca si in cel al polimerilor EVA (acetat de etilen vinil) avansul fiind de peste 40%. Explicatia acestei situatii realmente incordate este data de dependenta puternica a aprovizopnarii de importuri, care, la randul lor, sunt limitate de cererea sustinuta venita de pe pietele din America si Asia. Costurile finale ale materiilor prime utilizate la productia adezivilor de tip hot-melt termoplastic - si anume polimeri EVA, polioefine, rasini si ceara - au crescut mult, iar disponibilitatea limitata a poliesterilor si izocianatilor a exercitat, la randul sau, un efect puternic, avand in vedere faptul ca acestea reprezinta compoente de baza ale adezivilor hot-melt. O alta cauza a situatiei actuale este reprezentata de multitudinea de legi si regulamente europene care „supraincalzesc” din punct de vedere financiar lantul valoric. La toate acestea se adauga capacitatea limitata de transport al marfurilor la nivel continental, mai ales ca urmare a lipsei de personal calificat pentru conducerea autovehiculelor de mare tonaj.

Din aceeasi categorie

13 Aug 07:00 | SSAB anunta ca operatiunile in Europa sunt vizibil afectate de ”razboiul tarifelor”
07 Aug 07:00 | SFS obtine rezultate bune in primul semestru si eficientizeaza structura organizationala
31 Iul 07:35 | Mineralele critice si deblocarea lantului valoric prin investitii si inovare
31 Iul 07:27 | Reglementarile din constructii, o necesitate pentru calitatea lucrarilor
30 Iul 07:07 | WISE Pavaje: Crestere de 27% in 2024 si extindere cu o noua fabrica in Valcea
25 Iul 07:14 | PREFBETON: Utilizare de doar 46% a capacitatilor de prefabricate instalate in tara
25 Iul 07:00 | WURTH: Optimism moderat, dupa un semestru in care climatul de afaceri isi revine
22 Iul 07:00 | HORNBACH: Beneficiarii raman precauti privind initierea de proiectele mari in 2025
17 Iul 11:49 | Paval Holding a finalizat achizitia lantului de bricolaj Praktiker Hellas din Grecia
16 Iul 12:41 | Vindem-ieftin.ro: Romania risca un nou exod al fortei de munca din constructii
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA