Joi, 06 Noiembrie 2025
RO EN

ANALIZA: Piata adezivilor in capcana costurilor generate de legislatie si transport

Cresterile semnificative ale preturilor la materiale (substante chimice si intermediare), disponibilitatea limitata a acestora si sporirea accelerata a cererii globale au determinat impreuna ca materiile prime folosite in industria adezivilor sa se scumpeasca sensibil. Inca de la inceputul lui 2016, acest sector de activitate s-a confruntat cu o tendinta de majorare a costurilor aferente materialelor folosite, de exemplu pretul etilenei crescand cu 40% in ultimele 24 de luni, iar cel al propilenei cu 70%. Butadiena, al carei pret aproape s-a dublat si stirenul care a consemnat o majorare de 30% sunt considerate deja in categoria marfurilor cu o volatilitate extrem de ridicata, nivelurile valorice la care sunt tranzactionate in Europa fiind puternic dependente de aprovizionarea pe plan global, precum si de structura cererii. De asemenea, mai trebuie mentionat ca de peste un an costurile aditionale au sporit puternic, de exemplu in cazul acetatului de vinil monomeric (VAM), care reprezinta ingredientul de baza in structura adezivilor in dispersie apoasa, ca si in cel al polimerilor EVA (acetat de etilen vinil) avansul fiind de peste 40%. Explicatia acestei situatii realmente incordate este data de dependenta puternica a aprovizopnarii de importuri, care, la randul lor, sunt limitate de cererea sustinuta venita de pe pietele din America si Asia. Costurile finale ale materiilor prime utilizate la productia adezivilor de tip hot-melt termoplastic - si anume polimeri EVA, polioefine, rasini si ceara - au crescut mult, iar disponibilitatea limitata a poliesterilor si izocianatilor a exercitat, la randul sau, un efect puternic, avand in vedere faptul ca acestea reprezinta compoente de baza ale adezivilor hot-melt. O alta cauza a situatiei actuale este reprezentata de multitudinea de legi si regulamente europene care „supraincalzesc” din punct de vedere financiar lantul valoric. La toate acestea se adauga capacitatea limitata de transport al marfurilor la nivel continental, mai ales ca urmare a lipsei de personal calificat pentru conducerea autovehiculelor de mare tonaj.

Din aceeasi categorie

05 Noi 06:00 | SSAB isi consolideaza performanta financiara in trimestrul al treilea din anul 2025
04 Noi 06:16 | RAWLPLUG: Mizeaza pe afaceri de 50 milioane lei datorita produselor sustenabile
30 Oct 11:30 | TERAPLAST: Crestere de 26% a cifrei de afaceri, in primele 9 luni ale anului
27 Oct 06:00 | HORNBACH manifeta rezilienta intr-un context economic dificil cu cerere temperata
24 Oct 07:19 | METIGLA implementeaza METvision 2030, program de investitii de 15 milioane euro
23 Oct 17:30 | Leroy Merlin: 7 din 10 romani cauta solutii pentru reducerea facturilor la energie
23 Oct 07:00 | KINGFISHER schimba estimarile financiare, dupa un prim semestru solid in 2025
22 Oct 14:42 | Holcim preia pentru 1,85 miliarde euro grupul Xella (Ytong, Silka, Hebel si Multipor)
22 Oct 07:00 | VIOHALCO raporteaza cresteri solide de peste 14% in primele sase luni din 2025
16 Oct 07:28 | KADRA accelereaza pe piata solutiilor de siguranta si eficienta energetica
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA