Marți, 13 Mai 2025
RO EN

ENERGOUTILAJ: Piata de utilaje va continua sa scada in lipsa investitiilor publice

Compania Energoutilaj, specializata in prestarea de servicii de inchiriere a macaralelor mobile si de transport agabaritic, a inregistrat o crestere usoara, de maximum 10%, a afacerilor realizate anul trecut, pana la circa 3 milioane de euro, pentru 2015 fiind vizata o majorare similara a incasarilor. Din luna noiembrie 2013, societatea a fuzionat prin absorbtie cu producatorul de componente pentru industria auto ELJ Automotive SA - Titu, parte a grupului NCH Advisors, cu o luna inainte fiind delistata de la Bursa de Valori Bucuresti.
Interviu cu Dorel Bajaliu (50 de ani), directorul general al Energoutilaj.
 
- Ce efecte a avut asupra companiei fuziunea cu ELJ Automotive?
- Fuziunea a avut ca rezultat o companie mai adaptata pietei, mai bine cotata, ca urmare a indicatorilor integrati si mai putin dependenta de un singur segment sau linie de business. Consideram ca procesul a avut efecte pozitive asupra ambelor entitati care au fuzionat si a fost o experienta benefica pentru managementul si personalul celor doua companii. Integrarea firmelor s-a facut fara dificultati, iar efectele de eficientizare pe care am contat cand s-a luat decizia de fuziune s-au remarcat aproape imediat, prin reducerea costurilor si imbunatatirea profitabilitatii.
 
- Cum a evoluat piata de utilaje anul trecut si ce perspective se intrevad pentru 2015?
- In analiza pietei de utilaje din 2014 trebuie sa privim separat achizitiile de echipamente - care, gratie finalizarii unor proiecte cu finantare europeana, au inregistrat o evolutie optima - si segmentul de inchirieri, in a carui traiectorie s-a reflectat scaderea inregistrata de intreaga industrie a constructiilor. Pe termen scurt, reducerea dramatica a volumului de constructii - care a inregistrat cea mai accentuata scadere anuala din 2010 pana in prezent - a afectat in 2014 activitatea de inchiriere a utilajelor. Daca investitiile vor continua sa urmeze trendul negativ al ultimilor ani, efectele se vor propaga si in piata de vanzare a echipamentelor, pentru ca perspectiva unei utilizari sub standard a noilor tehnologii va pondera apetitul pentru achizitii al constructorilor. Din pacate, pana la finalul lunii ianuarie 2015 nu intrevedem niciun semnal ca situatia se va imbunatati semnificativ in acest an, fata de 2014. Estimam, astfel, ca probleme vor continua sa se agraveze in sector, daca proiectele majore de infrastructura cerute de toata lumea nu vor deveni prioritare ca termene si finantare si daca nu se vor gasi solutii de atragere a unui volum mai mare de investitii straine in industrie.
 
- Care sunt tendintele din domeniu in perioada urmatoare?
- Chiar daca sectorul constructiilor nu evolueaza la nivelul asteptarilor companiilor implicate, contactul cu pietele externe si clientii straini a avut asupra cererii de utilaje efecte pe care le consideram pozitive. Astfel, reducerea apetitului constructorilor pentru riscul operational a impus includerea intre criteriile de selectie a furnizorilor si a altor factori decat al celui mai scazut pret. Am fost multumiti sa vedem o preocupare sporita a antreprenorilor pentru aspectele care tin de siguranta in exploatare, performanta tehnica superioara si de protectia mediului. Existenta unor astfel de criterii a orientat o parte a cererii catre companiile care in anii precedenti au facut eforturi pentru construirea unor flote de utilaje noi, eliminand de pe piata furnizorii de utilaje ale caror echipamente sunt depasite tehnic sau chiar periculoase in exploatare (dar care sunt oferite la tarife sub costurile oricarui utilaj de generatie noua). Din punct de vedere al structurii cererii pentru macarale mobile, solicitarile constructorilor s-au concentrat catre echipamente de peste 40 de tone. Tarifele in scadere au permis antreprenorilor sa comande macarale de tonaj mai mare, capabile sa execute o multitudine de lucrari in santiere, in loc sa comande un parc mai mare de macarale cu tonaje reduse. Spre deosebire de anii anteriori, cand cea mai mare parte a lucrarilor a fost asigurata de proiecte din sectoarele industrial si energetic, 2014 a fost pentru Energoutilaj o perioada in care cererea atrasa a provenit cu predilectie din proiecte civile si de infrastructura din zonele de sud si sud-est ale Romaniei, dar si de pe pietele externe de proximitate.
 
- Ce obiective aveti in acest an? Vizati noi investitii in extinderea activitatii?
- Incepand din 2006, Energoutilaj a vizat permanent extinderea parcului si a continuat investitiile chiar si in perioada de criza. In ultimii trei ani am investit mai ales in dotarea parcului de transport agabaritic si am reusit sa extindem gama pana la 150 de tone sarcina utila. In 2014 am reanalizat parcul de macarale mobile si ne-am facut planuri de expansiune a acestuia in gama de capacitati mai mari de 100 de tone.
 

Din aceeasi categorie

09 Mai 07:00 | VOLVO CE inregistreaza performante solide in conditiile de piata dificile din 2025
06 Mai 07:00 | OTIS: Activitatea de service compenseaza scaderea comenzilor provenite din China
02 Mai 07:00 | LIEBHERR anunta crestere de 4% si intarirea pozitiei competitive in anul 2024
30 Apr 07:00 | CECE: 2024, un an dificil pentru industria europeana de echipamente de constructii
15 Apr 07:00 | HILTI a castigat in anul 2024 noi cote de piata intr-un context economic dificil
13 Mar 06:48 | KONE Romania: Evolutie buna in 2024 si noi perspective pozitive pentru 2025
05 Mar 06:00 | BAUMA 2025 ofera abordari inedite din lumea utilajelor de constructii sustenabile
03 Mar 06:00 | INGERSOLL RAND creste si raporteaza rezultate-record pentru anul financiar 2024
28 Feb 06:00 | SCHINDLER: Modernizarile si operatiunile de service au asigurat progresul rezutatelor
26 Feb 06:45 | MP IFMA - Crestere record: Veniturile companiei au depasit cu 50% nivelul din 2021
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA