Luni, 11 August 2025
RO EN

CONSILIUL NATIONAL DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR (CNSC)

Adresa: Str. Stavropoleos nr. 6 , Bucuresti
Telefon: , 021/890.07.45, 021/310.46.42 , 021/310.46.41
E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Web site: www.cnsc.ro

Descriere

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilorset CNSC), este organism cu activitate administrativ-jurisdicţională.

Prezentare

CNSC: Scadere a numarului contestatiilor, ca urmare a modificarii legii

 

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a solutionat, anul trecut, un numar de 5.997 contestatii formulate de operatorii economici, din care 2.644 au avut ca obiect executia de lucrari. Acest gen de contestatii au fost inaintate in cadrul unor proceduri de achizitie publica pentru atribuirea anumitor lucrari de proiectare si executie ce vizeaza extinderea/modernizarea retelelor de alimentare cu apa si canalizare sau alte utilitati, reabilitarea unor drumuri comunale / judetene / nationale, inclusiv proiectarea sau constructia de autostrazi. Procentual, contestatiile formulate anul trecut de catre operatorii economici in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, avand ca obiect executia de lucrari, au reprezentat 44,09% din total. In ceea ce priveste contestatiile admise, din cele 5.997 de solicitari CNSC a dispus admiterea contestatiilor in 1.585 de situatii.

 

Bogdan Lehel Lorand (41 de ani)

Functia/Institutia: presedinte, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC);

Experienta profesionala: 7 ani in pozitii de top management in cadrul CNSC.

 

- Cate contestatii privind lucrarile de constructii aveti in analiza in prezent?

- In intervalul 1 ianuarie - 15 iunie 2013, la CNSC au fost inregistrate 2.480 de contestatii formulate de catre operatorii economici in cadrul unor proceduri de achizitie publica avand ca obiect atat executia de lucrari, cat si furnizarea de produse sau prestarea de servicii. Ca si anul trecut, ponderea contestatiilor formulate in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica avand ca obiect executia de lucrari se mentine ridicata. Chiar daca numarul contestatiilor pentru a caror solutionare este investit se mentine ridicat, Consiliul a respectat intocmai termenele legale, care obliga institutia de a rezolva pe fond o contestatie in termen de cel mult 20 de zile de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta, respectiv in maximum 10 zile in situatia incidentei unei exceptii care impiedica analiza pe fond a contestatiei. In ansamblu, termenul mediu pentru solutionarea pe fond a contestatiilor de catre CNSC este de aproximativ 13 zile.
- Care sunt companiile de constructii ce depun cele mai multe contestatii nefondate?

- Conform OUG nr. 34/2006, modificata si completata, care guverneaza piata achizitiilor publice, se prevede ca "orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala". Ca atare, orice operator economic care participa la o procedura de achizitie publica si se considera lezat de catre o autoritate contractanta poate formula o contestatie. Imi este dificil sa indic un clasament al contestatorilor "de profesie" din domeniul constructiilor. Pot spune insa ca, drept urmare a modificarilor legislative, apetitul operatorilor economici pentru contestarea unor proceduri a fost diminuat prin introducerea in legislatie a unei prevederi care permite "sanctionarea", cu retinerea unei cote din garantia de participare, in situatia in care CNSC va respinge contestatia ca nefondata.
- Ce obiective are CNSC in perioada urmatoare?

- In perioada urmatoare vom continua sa acordam o importanta deosebita solutionarii cu celeritate a contestatiilor in spiritul si litera legii si cresterii transparentei institutionale, a eficientei si competitivitatii pietei achizitiilor publice. De asemenea, vom investi in activitatea de perfectionare a personalului propriu si in prevenirea si descurajarea practicilor anticoncurentiale in domeniul achizitiilor publice.

(articol aparut in Agenda Constructiilor, editia iulie/august 2013 )

AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA