Miercuri, 17 Septembrie 2025
RO EN

PORR: Europa traverseaza o "epoca de aur" pentru constructia de cai ferate

Europa se afla intr-o perioada fara precedent, o "epoca de aur" pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare europene, sustinuta de un val de investitii masive, tehnologii inovatoare si contracte strategice in derulare. Grupul PORR participa activ la aceasta transformare, contribuind la constructia de proiecte majore din Romania si Polonia, promovand tehnologii avansate si angajandu-se pe termen lung prin politici ESG responsabil sustinute.
In 2025, investitiile in reteaua feroviara europeana au atins cifre impresionante: 3,5 miliarde euro in Austria, 1,7 miliarde euro in Germania, 3,6 miliarde euro in Polonia, iar in Cehia se estimeaza investitii de 1,46 miliarde  euro in 2025 si de peste doua miliarde euro in 2026. Potrivit datelor Euroconstruct, este asteptata o crestere de peste 35 % a industriei de constructii feroviare din Polonia pana in 2027.
"In Europa, reteaua feroviara va fi extinsa semnificativ in anii urmatori, ca parte a dezvoltarii generale a infrastructurii. PORR se afla in prima linie in acest domeniu. Deja folosim cu succes sistemul nostru patentat Slab Track Austria in numeroase tari", a precizat Karl-Heinz Strauss, CEO al grupului PORR.
 
Contracte-cheie si in Romania
In Romania, PORR a castigat un contract major, in valoare de aproximativ 428 milioane de euro (fara TVA), pentru modernizarea liniei feroviare Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes (Lot 5). Proiectul include dublarea liniei pe tronsonul Baile Herculane (Cap X) - PO Nou Poarta (Cap X), de circa 32,6 km, reconstructia a 18 poduri si 54 de podete, reabilitarea tunelului existent Rachitoberg (496 m) si construirea unui nou tunel dublu de 1 .279 m (Poarta I), plus modernizarea a sase statii si electrificarea si implementarea sistemului ERTMS‑Nivel 2.
Durata pentru elaborarea proiectului tehnic si executia lucrarilor va fi de 123 luni, din care 12 luni pentru proiectare, 48 pentru executie si 60 de luni perioada de garantie, la care se adauga inca 3 luni pentru activitatile dupa aprobarea receptiei finale.
"Acest proiect va contribui la imbunatatirea fluxului de trafic si la cresterea sigurantei de-a lungul coridorului Orient/Est – Marea Mediterana. Noi, la PORR, suntem mandri sa aducem o contributie atat de importanta la extinderea retelei de transport a Europei. (...) In ansamblu, acest proiect major va aduce o imbunatatire semnificativa: reduce timpul de calatorie, creste capacitatea de transport si aduce infrastructura din Romania la standardele europene de viteza si siguranta", a declarat Karl-Heinz Strauss.
 
Polonia: cel mai lung tunel feroviar
Tot in 2025, PORR a semnat un contract cu CPK (Centralny Port Komunikacyjny) pentru construirea celui mai lung tunel feroviar din Polonia - o structura de aproximativ 4,6 km intre Retkinia si Fabryczna, in Łódź. Valoarea contractului depaseste 400 de milioane de euro, durata lucrarilor fiind de 48 luni
Tunelul este proiectat pentru viteze de pana la 160 km/h pe doua linii, fiind primul din Polonia in care se aplica tehnologia Slab Track Austria in tunel - un sistem prefabricat din beton ce asigura stabilitate, durabilitate si zgomot redus
Pana in prezent, PORR a finalizat mai multe proiecte majore de tuneluri in Polonia. Acestea includ structurile S3 Bolków-Kamienna Góra, deschise circulatiei in iulie anul trecut, si tunelul TS-26, care, cu o lungime de aproximativ 2.300 m, este cel mai lung tunel non-urban sapat in roca dura si a fost construit folosind Noua Metoda Austriaca de Construire a Tunelurilor (New Austrian Tunnelling Method - NATM). PORR a construit, de asemenea, un tunel pe sub stramtoarea Swina, care leaga insulele Usedom si Wolin in Swinoujscie. In plus, a largit un tunel feroviar istoric in Voievodatul Silezia Inferioara, folosind pentru prima data in Polonia metoda tunel-in-tunel, care permite executarea lucrarilor mentinand traficul feroviar activ.
"PORR a construit deja zeci de kilometri de tuneluri feroviare in Europa, inclusiv in Polonia. Echipa noastra este formata din ingineri experimentati care nu doar ca sunt familiarizati cu cele mai moderne tehnologii, ci le pot si implementa eficient in conditii urbane dense si geologic dificile. Iar exact acest tip de provocare il avem in fata in cadrul acestui proiect. Sunt convins ca expertiza, precizia tehnica si responsabilitatea echipei noastre vor garanta finalizarea acestui proiect in mod sigur, fara probleme si la timp", a explicat Piotr Kledzik, CEO al PORR SA Polonia.

ESG: O strategie cu viziune pe termen lung
In paralel cu expansiunea infrastructurii, PORR a lansat in mai 2025 o noua strategie ESG ambitioasa (strategia pentru mediu, social si guvernanta), adaptata cerintelor directivei CSRD. Planul include 18 obiective cuantificabile si 55 de masuri concrete pana in 2030, grupate in opt domenii prioritare: decarbonizare, economie circulara, biodiversitate, lanturi de aprovizionare durabile, sanatate si siguranta, egalitate de sanse, anticoruptie si conformitate.
PORR vizeaza reducerea emisiilor Scope 1 si 2 cu 43 %, iar Scope 3 cu 25 %, prin electrificarea flotei si energie verde, cresterea reprezentarii femeilor in conducere la 18 % si instruirea anti‑coruptie pentru aproape 95 % din angajati.

Din aceeasi categorie

12 Sep 14:25 | RCBB Gruppe, la 7 ani: 100 de santiere finalizate si noi proiecte de infrastructura
12 Sep 07:57 | DELGAZ GRID: Investitii de 1,28 miliarde lei in retele inteligente, in 2025
11 Sep 07:48 | RETTER: Portofoliu de 120 milioane euro si crestere de 30% in primul semestru 2025
10 Sep 11:15 | C&W Echinox: Piata hoteliera locala continua sa performeze peste asteptari in S1
10 Sep 07:23 | PPC Renewables Romania: Peste 2 GW in capacitati instalate, pana la finalul lui 2026
10 Sep 07:06 | ELECTROMONTAJ: Afaceri anuale de 150 milioane euro si extindere in 4 tari
10 Sep 07:00 | S IMMO adopta o strategie noua de crestere si optimizare a portofoliului de investitii
09 Sep 13:40 | Ionut Grigoras s-a alaturat echipei Activ Property ca Partener-Industrial Department
09 Sep 09:06 | Andrei Diaconescu, ONE: Romania si industria de constructii au nevoie de diaspora
09 Sep 09:35 | ADR Centru: Investitii de 500 milioane euro in infrastructura educationala, in 18 ani
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA