Sâmbătă, 02 August 2025
RO EN

CIROM: Structuri rutiere cu beton de ciment, pentru o infrastructura rezilienta

Verile tot mai lungi, cu temperaturi din ce in ce mai mari, afecteaza si infrastructura de transport, impunand pe termen scurt o crestere a ritmului lucrarilor de intretinere si reparatii, cu tot ce inseamna asta pentru trafic, transport, economie. Pe termen lung, probabil trebuie regandit modul in care construim infrastructura rutiera, de la materiale, la modul de punere in opera. 
Imbracamintile din beton fac parte din structurile rutiere rigide, reprezentand o solutie cu avantaje tehnico‑economice si de mediu. Imbracamintea de beton de ciment suporta actiuni externe de uzura precum traficul greu si rezista la actiunea mediului inconjurator si a agentilor de dezghetare.
Utilizarea structurilor rutiere cu beton de ciment rutier prezinta o serie de beneficii:
  • materiale de constructii fabricate in Romania
  • rezilienta in fata schimbarilor climatice (rezistenta la temperaturi ridicate si fenomene extreme)
  • durata de viata crescuta 
  • solutii mai accesibile din punct de vedere al costurilor initiale
  • costuri de intretinere reduse
  • siguranta si economie de combusitibil in trafic, implicit reducerea emisiilor de CO2 din transport
Din punct de vedere al costurilor, avand in vedere ca aproximativ 90% din bitum este importat, utilizarea betonului de ciment rutier ar insemna mai multi kilometri de infrastructura rutiera, mai multe autostrazi, care s-ar traduce intr-o viteza mai mare de transport pe drumurile din Romania, mai putine franari, si astfel un consum mai mic de carburant la suta de kilometri. 
Pe termen lung, si costurile de intretinere sunt mai reduse, cu conditia ca tehnologia si punerea in opera sa fie facute corect. 
 
Vestul Europei si SUA, lideri in constructia de infrastructura din beton rutier
Astfel de solutii se folosesc de mai multi ani in constructia de drumuri in tari din Centrul si Vestul Europei, precum Germania, Austria, Ungaria, Cehia etc. In 2023, Polonia avea un total de 1.100 de km de autostrazi si drumuri expres construite din beton, reprezentand 22% din totalul drumurilor de acest tip la nivel national, iar pentru infrastructura locala se construiesc aproximativ 150 de km anual. Belgia avea, anul trecut, cel mai mare numar de km de drumuri locale construite din beton (peste 20.000 de km), urmata de Turcia si Germania cu peste 9.000 de km, respectiv 4.000 de km.
Betonul de ciment rutier, 100% reciclabil, este solutia potrivita pentru drumuri durabile, oferind o rezistenta mai mare la schimbarile climatice, dar si contribuind la reducerea emisiilor de CO2 din transportul rutier (https://www.eupave.eu/).
 
Viitorul constructiei infrastructurii rutiere in Romania
Romania are in plan un program masiv de imbunatatire a infrastructurii de transport, inclusiv construirea a 1.700 km de autostrada. Pentru 2021-2027 a fost stabilit un buget de 17 miliarde de euro, inclusiv din fonduri de la Uniunea Europeana.
Drumurile sunt un factor cheie pentru dezvoltarea economica si imbunatatirea calitatii vietii atat in orase, cat si in zonele rurale. Constructia acestora implica provocarea de a asigura performante optime in materie de siguranta rutiera, intensitatea traficului si durabilitate, eficientizand consumul de resurse, costurile constructiei si interactiunea cu vehiculul. Drumurile din beton ofera solutii la aceste provocari, contribuind la o retea de transport mai durabila si mai rezistenta la schimbarile climatice.
Ambele solutii - asfalt si beton de ciment - isi gasesc aplicabilitatea pentru noile trasee de autostrazi, drumuri expres, sosele de centura etc. Alegerea solutiei potrivite trebuie sa tina cont de o multitudine de factori, de la durabilitate, la costuri etc, avand mereu in centru benficiarul final. Si nu in ultimul rand, un factor important ar putea fi si disponibilitatea materialelor locale, cu avantaj net pentru economia Romaniei. Important este sa utlizam cele doua solutii in mod echilibrat, mai ales ca „betonul de ciment” a trecut testul durabilitatii in conditiile de mediu si trafic din Romania.
*Autor: Marinela Dracea, Presedinte CIROM

Din aceeasi categorie

31 Iul 07:35 | Mineralele critice si deblocarea lantului valoric prin investitii si inovare
31 Iul 07:27 | Reglementarile din constructii, o necesitate pentru calitatea lucrarilor
25 Iul 07:00 | WURTH: Optimism moderat, dupa un semestru in care climatul de afaceri isi revine
22 Iul 07:00 | HORNBACH: Beneficiarii raman precauti privind initierea de proiectele mari in 2025
16 Iul 12:41 | Vindem-ieftin.ro: Romania risca un nou exod al fortei de munca din constructii
16 Iul 07:40 | Peikko Romania investeste in tehnologii noi si extinderea productiei locale
14 Iul 17:35 | BRAND Romania deschide o fabrica de componente metalice pentru izolatii la Ploiesti
14 Iul 17:57 | BASF a inceput operarea uzinei de reciclare pentru baterii din Schwarzheide
11 Iul 07:19 | CIROM: Importurile de ciment non-UE, avantajate de lipsa normelor privind emisiile
08 Iul 07:00 | KINGFISHER: Inceput bun al anului fiscal si prognoze optimiste pe termen scurt
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA