Joi, 07 August 2025
RO EN

Deloitte: Comparatie intre trei tipuri de facilitati fiscale disponibile in prezent

In contextul pandemiei SARS-CoV-2, autoritatile au adoptat mai multe masuri fiscale menite sa ajute mediul de afaceri sa treaca peste dificultatile de natura financiara cu care se confrunta in prezent, precum si sa previna acumularea de noi datorii la stat prin sustinerea conformarii la plata a contribuabililor.
Cea mai recenta astfel de masura legislativa a intrat in vigoare saptamana trecuta, prin publicarea in Monitorul Oficial pe 26 octombrie 2020 a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 181/2020, care se adauga unui pachet legislativ preexistent, ce include Ordonanta de Urgenta nr. 69/2020, intrata in vigoare in luna mai a acestui an, tot in contextul dificultatilor cauzate de situatia medicala curenta, precum si Ordonanta de Guvern nr. 6/2019, adoptata in luna iulie a anului anterior, in afara contextului pandemiei.
Contribuabilii se afla asadar in situatia rara de a avea la dispozitie in prezent o paleta foarte diversa de facilitati fiscale, iar alegerea rutei optime presupune o analiza a acestor optiuni. Prezentarea comparativa de mai jos poate reprezenta un punct de pornire in acest proces pentru contribuabilii care doresc sa afle daca si in ce conditii ar putea fi eligibili pentru a beneficia de aceste facilitati fiscale.
OG 6/2019 vizeaza restructurarea obligatiilor fiscale
Prima masura anuntata dintre cele mentionate, OG 6/2019, reglementeaza restructurarea obligatiilor fiscale restante la 31 iulie 2020 in anumite conditii expres prevazute. Procedura de restructurare, asa cum a fost reglementata de aceasta ordonanta, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta o solutie de care poate beneficia orice persoana juridica, cu exceptia institutiilor publice si unitatilor administrativ-teritoriale, care se afla in dificultate financiara, figureaza cu obligatii fiscale restante la 31 iulie 2020 si prezinta un plan de restructurare. Persoanele juridice care indeplinesc conditiile legale trebuie sa notifice autoritatile fiscale cu privire la intentia de a beneficia de aceasta facilitate pana la data de 31 martie 2021, termenul limita de depunere a cererii propriu-zise fiind 30 iunie 2021.
OUG 69/2020 anuleaza dobanzile si penalitatile
Cea de-a doua masura legislativa anuntata, OUG 69/2020, reglementeaza anularea in totalitate a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente unor obligatii bugetare restante la data de 31 martie 2020. Cu o aplicabilitate vasta, aceasta facilitate poate fi accesata de toate categoriile de debitori in baza unor conditii specifice de acordare. Ordonanta prevede mai multe ipoteze care, in anumite situatii, pot fi folosite in mod cumulativ de catre contribuabil. Cererea de anulare a obligatiilor fiscale accesorii trebuie depusa pana cel tarziu la data de 15 decembrie 2020, respectiv in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, pentru obligatiile fiscale accesorii stabilite in urma inspectiei fiscale.
OUG 181/2020 simplifica esalonarea la plata
Cea mai recenta masura, OUG 181/2020, reglementeaza, in principal, o procedura simplificata de acordare a esalonarii la plata fata de regulile din Codul de procedura fiscala si, in subsidiar, amanarea anumitor termene in contextul epidemiei de COVID-19. Mai concret, ofera contribuabililor posibilitatea de a achita in mai multe transe obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-au implinit dupa data declararii starii de urgenta, pe baza unei cereri supuse unor conditii de acordare, care poate fi formulata pana la 15 decembrie 2020. Esalonarea obligatiilor fiscale principale si accesorii se face pe o perioada de maximum 12 luni, beneficiar putand fi orice persoana fizica sau juridica. Pe langa noile prevederi referitoare la esalonarea la plata, o alta masura binevenita este prelungirea unor termene, respectiv extinderea perioadei privind neaplicarea accesoriilor pentru debite restante pana la data de 25 decembrie 2020 si prorogarea termenului privind rambursarea TVA cu control ulterior pana la 25 ianuarie 2021.
Asadar, contribuabilii care se confrunta cu dificultati financiare au la dispozitie aceste trei modalitati pentru restructurarea, anularea sau esalonarea unor obligatii fiscale restante, care partial se suprapun. Decizia de a alege una dinte acestea trebuie precedata de o analiza atenta privind situatia actuala si previziunile de business pentru urmatoarea perioada.
 
Material de opinie de Mihnea Galgoțiu-Săraru, Partener, Luisa Alb, Senior Associate, şi Tatiana Milu (foto), Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Din aceeasi categorie

01 Aug 12:20 | Noile tarife vamale SUA-UE, impactul in aria preturilor de transfer si cum ne adaptam
30 Iul 12:45 | A. Botis: Acordul comercial UE-SUA ofera o fereastra de respiro, nu o solutie
30 Iul 11:28 | Workspace Studio: Birourile devin o extensie fireasca a spatiului personal
17 Iul 10:13 | Razvan Popescu, avocat: Casca, bocanci si... consimtamant. GDPR pe santier
14 Iul 11:50 | Piata de capital paralizata: Investitorii fug, listarile lipsesc, statul incaseaza tot
10 Iul 11:28 | PWC: TVA de 21% la locuintele noi - impact in piata imobiliara si solutii
04 Iul 11:49 | Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor?
16 Iun 17:12 | Romania poate evita sa ajunga in situatia Greciei si fara sa majoreze taxele
28 Mai 13:38 | Claudiu Trandafir: Achizitia imobiliara cu cash, o decizie ineficienta pe termen lung
25 Feb 12:31 | Razboiul tarifelor duce la incetinirea extinderii relatiilor comerciale si recesiune
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel: 021-336.04.16
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA